Gündem

6552 Sayılı Torba Yasa ile Yurtdışındaki İşyerlerine Türk İşçisi Götüren İşverenlere Sağlanan Teşvik

6552 Sayılı Torba Yasa ile Yurtdışındaki İşyerlerine Türk İşçisi Götüren İşverenlere Sağlanan Teşvik

            11 Eylül 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan 6552 Sayılı Torba Yasa olarak da bilinen “İş Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması İle Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun” ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 82. maddesinde düzenlenen “günlük kazanç sınırları” ile ilgili değişiklik yapılmıştır. Yapılan bu değişiklik ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelere çalıştırılmak üzere Türk işçisi götüren işverenlere yeni bir teşvik getirilmektedir.

            Bu teşvik, sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelere işçi gönderen işverenin ödeyeceği primin üst limiti düşürülerek sağlanmaktadır. Bu kapsamda Torba Yasanın 50. Maddesinde yer alan düzenleme ile 5510 sayılı Kanunun 82. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “6,5 katıdır.” ibaresi “6,5 katı, ancak sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri için 3 katıdır.” şeklinde değiştirilmiştir.

5510 sayılı Kanunun değişen 82. maddesi; “MADDE 82- (Değişik birinci fıkra: 13/2/2011-6111/39 md.) Bu Kanun gereğince alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı, sigortalıların yaşlarına uygun asgarî ücretin otuzda biri, üst sınırı ise 16 yaşından büyük sigortalıların günlük kazanç alt sınırının 6,5 katı, ancak sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri için 3 katıdır.” Şeklinde düzenlenmiştir.

            6552 sayılı Torba Yasayla yapılan bu düzenleme ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri adına Sosyal Güvenlik Kurumu’na (SGK) ödenmesi gereken sigorta primlerinin üst sınırı, asgari ücretin 6,5 katından 3 katına indirilmektedir. Bu düzenleme üst sınırdan sigorta primi ödeyen işverenlere destek sağlayacaktır.

            Sosyal Güvenlik anlaşması olmayan ülkelere sigortalı işçi götüren işverenlere 01.06.2013 tarihinden itibaren 6486 sayılı Torba Yasa ile %5’lik prim desteği de sağlanmıştı.

6486 Sayılı Torba Yasa ile yurtdışındaki işyerlerine işçi götüren ya da gönderen işverenlere sağlanan teşvik;

İşverenlere daha önce 29.05.2013 tarihinde yürürlüğe giren 6486 sayılı Torba Yasa ile yurtdışına götürülen sigortalılar için uygulanacak işveren hissesi sigorta primi teşviki getirilmişti.  01.06.2013 tarihinden geçerli olmak üzere işverenlere Türkiye’den yurtdışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürdükleri sigortalıları için, prime esas kazançları üzerinden ödenecek genel sağlık sigortası primi işveren hissesinin 5 puanlık kısmına isabet eden tutarın Hazinece karşılanması yönünde getirilen bir teşviktir.

6486 sayılı Torba Yasanın 5. maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81. maddesinin birinci fıkrasının (i) bendi eklenmiştir.

81. maddeye eklenen (i) bendi; “i) Özel sektör işverenlerinin yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı olarak yurt içinden götürülen sigortalılar için, bu maddenin (f) bendine göre prime esas kazanç üzerinden ödenecek primin işveren hissesinin beş puanlık kısmına isabet eden tutar Hazinece karşılanır…..”şeklinde  düzenlenmiştir.

Yapılan bu düzenlemeye ilişkin uygulamanın usul ve esasları ise 22.07.2013 tarihli ve 2013-30 sayılı SGK Genelgesi ile açıklanmıştır.

Bu durumda sosyal güvenlik anlaşması olmayan bir ülkeye sigortalı işçi götüren işverenler hem %5 sigorta prim desteğinden yararlanacak, hem de sigorta priminin hesaplanmasına esas üst limitin düşürülmesinden yararlanacaktır.

 

21.11.2014

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.