Gündem

TASARI KANUNLA YAPILACAK “VARLIK BARIŞI” DÜZENLEMELERİ NELERİ KAPSIYOR?

TASARI KANUNLA YAPILACAK “VARLIK BARIŞI” DÜZENLEMELERİ NELERİ KAPSIYOR?

Tasarı Kanun metnini 27.06.2016 tarih ve 06/02 sayılı sirkülerimiz ile duyurduğumuz, 23.06.2016 tarihinde TBMM’ye sunulan “Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” birçok kanunda değişiklikler içermektedir. Kanun henüz tasarı olup, komisyonlarda değişikliklere uğrayabilecektir.

Kanun tasarısında yer alan Varlık Barışına ilişkin düzenlemeler aşağıdaki şekilde özetlenmiştir:

Tasarının Geçici 2. Maddesi ile; geçmiş yıllarda çıkarılmış olan Varlık Barışı Kanunlarına benzer bir düzenleme, bu defa yurtdışındaki kıymetlerle sınırlı olmak üzere yeniden getirilmektedir. Önceki düzenlemelerle benzerlik taşımakla birlikte önemli bazı değişiklikleri de kapsamaktadır.

1. Kapsama Giren Varlıklar ve Bildirim Süresi:

Bu hükümlerden yararlanmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler yurt dışında bulunan; 

para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını 31 Aralık 2016 tarihine kadar Türkiye’deki banka ve aracı kurumlara bildirecek,

alacaklarını ve rayiç bedeliyle taşınmazlarını ise aynı tarihe kadar vergi dairelerine beyan edeceklerdir.

Sözkonusu varlıklarla ilgili bildirimler ve beyanlar, diğer kişilerin nam ve hesabına başkalarınca da yapılabilecektir.

Bildirilen veya beyan edilen kıymetler, bildirim veya beyan edilen ayın sonuna kadar (defter tutan mükelleflerde) defterlere kaydedilecektir.

2. Türkiye’ye Getirilme Şartı:

Para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye araçlarının 2016 sonunu geçmemek şartıyla bildirim tarihini takip eden 1 ay içinde, beyan edilen alacak ve taşınmazların ise beyan edilen değerlerinin karşılığını TL veya döviz olarak beyan tarihini takip eden 1 yıl içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki bankalar veya aracı kurumlarda açılacak hesaplara transfer edilmesi halinde sağlanan vergi avantajlarından faydalanılacaktır.

Ancak, bildirim veya beyan edilen ve yasal defterlere kaydedilen kıymetler yurtdışındaki banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve Maddenin yürürlük tarihi itibariyle defterlerde kayıtlı olan kredilerin (31 Aralık 2016 tarihine kadar olmak üzere ) kapatılmasında kullanılabilecektir. Bu taktirde, ödemede kullanılan varlıkların Türkiye’ye getirilme şartı aranmayacaktır.

3. Sağlanan Avantajlar:

Bu şekilde yapılan bildirime veya beyana bağlı bir vergi ödenmeyecektir.

Yasal defterlere kaydedilen bildirilen veya beyan edilen tutarlar dönem kazancının tespitinde dikkate alınmayacaktır. Defterlere kaydedilen varlıkların, sermayeye ilave edilmemiş olması kaydıyla işletmeden çekilmesi kar dağıtımı sayılmayacak ve bu nedenle gelir ve kurumlar vergisi tarhiyatı yapılmayacaktır.

Bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle; bildirim veya beyanda bulunan ya da bu varlıkların nam veya hesabına getirildiği gerçek ve tüzel kişiler nezdinde vergi incelemesi, vergi tarhiyatı ve ceza kesilmesi sözkonusu olmayacaktır.

Nam veya hesabına bir başka kişi tarafından bildirim veya beyanda bulunulması Veraset ve İntikal Vergisi kapsamı dışında tutulmaktadır.

Bildirim veya beyanda bulunanlar ile kanuni temsilcileri hakkında bu beyan dolayısıyla ve beyandan hareket edilerek; 

Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun,  ( 106, 107, 108,109 ve 110.Maddelerinde sayılmış olan suçlar hariç) Sermaye Piyasası Kanunu, Gümrük Kanunu, Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu,  Vergi Usul Kanununda düzenlenen suçlar ile bunlarla ilgili mal varlığı değerleriyle ilgili Türk Ceza Kanununun suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama Maddesi

dahil olmak üzere; araştırma, soruşturma, kovuşturma yapılamayacak, idari para cezası kesilemeyecektir.

4. Bildirilen Kıymetlerle İlgili Amortisman ve Satış Zararları:

Bildirilen kıymetler üzerinden amortisman ayrılmayacak, bunların elden çıkarılması halinde bir zarar doğarsa bu zarar gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınacaktır.

5. Diğer Hususlar:

Bakanlar Kuruluna Maddede yazılı süreleri 6 aya kadar uzatma yetkisi verilmektedir.

Uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenecektir.

 

30.06.2016, İstanbul

 

 

 

 

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz. 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.