Sirküler

Rekabet Kurumu’ndan izin alınması gereken birleşme ve devralmalar hakkında tebliğ yayımlandı.

Yıl: 
2010
 
 
SİRKÜLER
10/11
 
 
15/10/2010
 
 
KONU :
* Rekabet Kurumu’ndan izin alınması gereken birleşme ve devralmalar hakkında tebliğ yayımlandı.
 
REKABET KURUMU’NDAN İZİN ALINMASI GEREKEN BİRLEŞME VE DEVRALMALAR HAKKINDA TEBLİĞ YAYIMLANDI:
 
Konuyla ilgili 2010/4 sayılı tebliğ 7 Ekim 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olup, 01 Ocak 2011 de yürürlüğe girmesi öngörülmüştür.
 
Daha önce yayımlanmış olan 1997/1 sayılı Rekabet Kurulu’ndan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ ise 01 Ocak 2011 de yürürlükten kalkacaktır.
 
2010/4 sayılı tebliğ sirkülerimiz ekinde sunulmuştur.
 
 
7 Ekim 2010 PERŞEMBE
Resmî Gazete
Sayı : 27722
TEBLİĞ
Rekabet Kurumu Başkanlığından:
REKABET KURULUNDAN İZİN ALINMASI GEREKEN BİRLEŞME
VE DEVRALMALAR HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2010/4)
             Amaç
             MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 7 nci maddesine göre hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Rekabet Kuruluna bildirilerek izin alınması gereken birleşme ve devralmalar ile bu işlemlerin bildirimine ilişkin usul ve esasları tespit ve ilan etmektir.
             Kapsam
             MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 4054 sayılı Kanunun 7 nci maddesi çerçevesinde hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Rekabet Kurulundan izin alınması gereken birleşme veya devralmaların belirlenmesine ve bunların Rekabet Kuruluna bildirilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
             Dayanak
             MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 4054 sayılı Kanunun 7 nci ve 27 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
             Tanımlar
             MADDE 4 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
             a) İlgili teşebbüs: Birleşme işlemlerinde birleşen, devralma işlemlerinde devralan veya devre konu kişi ya da ekonomik birimleri,
             b) İşlem tarafı: Birleşme veya devralmanın tarafı olan teşebbüsü,
             c) Kanun: 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunu,
             ç) Kurul: Rekabet Kurulunu,
             d) Kurum: Rekabet Kurumunu,
             ifade eder.
             Birleşme veya devralma sayılan haller
             MADDE 5 – (1) Kontrolde kalıcı değişiklik meydana getirecek şekilde;
             a) İki veya daha fazla teşebbüsün birleşmesi ya da
             b) Bir veya daha fazla teşebbüsün tamamının ya da bir kısmının doğrudan veya dolaylı kontrolünün, hisse ya da mal varlığının satın alınmasıyla, sözleşmeyle veya diğer bir yolla bir ya da daha fazla teşebbüs veya halihazırda en az bir teşebbüsü kontrol eden bir ya da daha fazla kişi tarafından devralınması,
             Kanunun 7 nci maddesi kapsamında birleşme veya devralma işlemi sayılır.
             (2) Bu Tebliğ bakımından kontrol, ayrı ayrı ya da birlikte, fiilen ya da hukuken bir teşebbüs üzerinde belirleyici etki uygulama olanağını sağlayan haklar, sözleşmeler veya başka araçlarla meydana getirilebilir. Bu araçlar özellikle bir teşebbüsün malvarlığının tamamı ya da bir kısmı üzerinde mülkiyet veya işletilmeye müsait bir kullanma hakkı, bir teşebbüsün organlarının oluşumunda ya da kararları üzerinde belirleyici etki sağlayan haklar veya sözleşmelerdir. Kontrol, hak sahipleri ya da bir sözleşmeye göre hakları kullanmaya yetkili kılınmış olan veya böyle bir hak ve yetkisi olmamakla birlikte fiilen bu hakları kullanma gücüne sahip olan kişiler veya teşebbüsler tarafından elde edilebilir.
             (3) Bağımsız bir iktisadi varlığın tüm işlevlerini kalıcı olarak yerine getirecek bir ortak girişimin oluşturulması, bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında bir devralma işlemidir. Bu tür işlemlerde, işlem taraflarının herbiri devralan olarak kabul edilir.
             (4) Şartla bağlanan ya da kısa bir zaman dilimi içerisinde menkul kıymetlerle seri bir şekilde gerçekleşen yakın ilişkili işlemler, bu madde kapsamında tek bir işlem olarak kabul edilir.
             Birleşme veya devralma sayılmayan haller
             MADDE 6 – (1) Aşağıda mahiyeti açıklanan işlemler Kanunun 7 nci maddesi kapsamı dışında olup, bu tür işlemler için Kuruldan izin alınması gerekmez.
             a) Kontrol değişikliğine yol açmayan grup içi işlemlerle diğer işlemler,
             b) Olağan faaliyetleri kendileri veya başkaları hesabına menkul kıymetlerle işlem yapmak olan teşebbüslerin yeniden satış amacıyla satın aldıkları menkul kıymetleri, bu menkul kıymetlerden doğan oy haklarının menkul kıymetleri çıkaran teşebbüsün rekabet politikalarını etkileyecek şekilde kullanmamaları kaydıyla geçici olarak ellerinde bulundurmaları,
             c) Kontrolün; tasfiye, infisah, ödeme güçlüğü, ödemelerin tatil edilmesi, konkordato, özelleştirme yapılması amacıyla veya benzeri bir nedenle ve Kanun gereği bir kamu kurum ve kuruluşu tarafından elde edilmesi,
             ç) Bu Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen hallerin miras yoluyla gerçekleşmesi.
             İzne tabi birleşme veya devralmalar
             MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen bir birleşme veya devralma işleminde;
             a) İşlem taraflarının Türkiye ciroları toplamının yüz milyon TL’yi ve işlem taraflarından en az ikisinin Türkiye cirolarının ayrı ayrı otuz milyon TL’yi veya
             b) İşlem taraflarından birinin dünya cirosunun beş yüz milyon TL’yi ve diğer işlem taraflarından en az birinin Türkiye cirosunun beş milyon TL’yi,
             aşması halinde söz konusu işlemin hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Kuruldan izin alınması zorunludur.
             (2) Ortak girişimler hariç olmak üzere, bu maddenin birinci fıkrasında yer alan eşikler aşılsa dahi, her hangi bir etkilenen pazarın bulunmadığı işlemler için Kuruldan izin alınması gerekmez.
             (3) Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan eşikler, bu Tebliğin yürürlüğe girmesinden itibaren iki yılda bir Kurul tarafından yeniden belirlenir.
             Cironun hesaplanması
             MADDE 8 – (1) Bu Tebliğin 7 nci maddesinin uygulanması bakımından, her bir işlem tarafının cirosunun hesaplanmasında aşağıdakilerin ciroları toplamı esas alınır:
             a) İlgili teşebbüs,
             b) İlgili teşebbüsün doğrudan ya da dolaylı olarak;
             1) sermayesinin veya ticari varlığının yarıdan fazlasına sahip olduğu veya
             2) oy haklarının yarıdan fazlasını kullanma yetkisine sahip olduğu veya
             3) denetim kurulu, yönetim kurulu veya teşebbüsü temsile yetkili organların üyelerinin yarıdan fazlasını atama yetkisine sahip olduğu veya
             4) işlerini idare etme hakkına sahip olduğu kişi veya ekonomik birimler,
             c) İlgili teşebbüs üzerinde (b)’de sayılan hak ve yetkilere sahip olan kişi veya ekonomik birimler,
             ç) (c)’de sayılanların, (b)’de sayılan hak ve yetkilere sahip olduğu kişi veya ekonomik birimler,
             d) (a)-(ç)’de sayılanların, (b)’de sayılan hak ve yetkilere birlikte sahip olduğu kişi veya ekonomik birimler.
             (2) Bu Tebliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan ciroların hesaplanmasında, işlem taraflarının tüzel kişiliğe sahip olan ya da olmayan kısımlarının devredilmesi halinde, devreden taraf bakımından yalnızca devredilen kısmın cirosu esas alınır.
             (3) İlgili teşebbüslerin bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde sayılan hak ve yetkilere birlikte sahip olduğu ekonomik birimlerin ciroları, ilgili teşebbüs sayısına göre eşit şekilde bölünerek hesaplanır.
             (4) İlgili teşebbüslerin üçüncü kişilerle birlikte işlerini idare etme hakkına sahip olduğu ortak girişimlerin ciroları, bu hak sahiplerinin sayısına göre eşit şekilde bölünerek hesaplanır.
             (5) İki yıllık dönem içinde aynı kişiler ya da taraflar arasında, bu maddenin ikinci fıkrası anlamında gerçekleştirilen iki ya da daha fazla işlem, bu Tebliğin 7 nci maddesinde yer alan ciroların hesaplanması bakımından tek bir işlem olarak değerlendirilir.
             (6) Ciro, tek düzen hesap planına göre bildirim tarihinden bir önceki mali yıl sonunda veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa, bildirim tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan net satışlardan meydana gelir. Ciro hesaplanırken bu maddenin birinci fıkrasındaki kişi veya ekonomik birimlerin kendi aralarındaki satışlarından doğan ciroları hesaba katılmaz. Ciro hesaplamasında döviz kuru olarak, cironun gerçekleştiği mali yıldaki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuru ortalaması göz önüne alınır.
             Mali kurumlarda cironun hesaplanması
             MADDE 9 – (1) Mali kurumlarda ciro olarak;
             a) Bankalar ve katılım bankaları için; Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından çıkarılan ve 10/2/2007 tarihli ve 26430 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Bankalarca Kamuya Açıklanacak Finansal Tablolar ile Bunlara İlişkin Açıklama ve Dipnotlar Hakkında Tebliğ” çerçevesinde istenen gelir tablosunda yer alan,
             1) Faiz veya kâr payı gelirleri,
             2) Alınan ücret ve komisyonlar,
             3) Temettü gelirleri,
             4) Ticari kâr/zarar (net),
             5) Diğer faaliyet gelirleri,
             b) Finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri için; Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından çıkarılan ve 17/5/2007 tarihli ve 26525 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketlerince Uygulanacak Tekdüzen Hesap Planı ve İzahnamesi ile Kamuya Açıklanacak Finansal Tabloların Biçim ve İçeriği Hakkında Tebliğ” çerçevesinde istenen gelir tablosunda yer alan,
             1) Esas faaliyet gelirleri,
             2) Diğer faaliyet gelirleri,
             c) Aracı kurumlar ve portföy yönetim şirketleri için; Sermaye Piyasası Kurulu tarafından çıkarılan ve 9/4/2008 tarihli ve 26842 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Seri: XI, No:29 sayılı “Sermaye Piyasasında Finansal Raporlamaya İlişkin Esaslar Tebliği” çerçevesinde istenen ayrıntılı gelir tablosunda yer alan,
             1) Satış gelirleri,
             2) Faiz, ücret, prim, komisyon ve diğer gelirler,
             3) Diğer faaliyet gelirleri,
             4) Özkaynak yöntemiyle değerlenen yatırımların kâr/zararlarındaki paylar,
             5) Esas faaliyet dışı finansal gelirler,
             ç) Sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri için; Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği veya Emeklilik Gözetim Merkezi tarafından yayınlanan ya da Hazine Müsteşarlığı tarafından teyit edilmek üzere birleşme veya devralmaya konu şirketler tarafından kamuya açıklanmış en son finansal tablo ya da verilere göre,
             1) Sigorta şirketlerinde yurt içi direkt prim üretimi (brüt),
             2) Reasürans şirketlerinde yurt içi direkt prim üretimi (brüt),
             3) Emeklilik şirketlerinde toplam katkı payı tutarı, toplam fon tutarı ile hayat dalında da faaliyet gösteren emeklilik şirketleri için ayrıca yurt içi direkt prim üretimi (brüt),
             d) Diğer mali kurumlar için;
             1) Faiz ve benzeri gelirler,
             2) Menkul kıymetlerden elde edilen gelirler,
             3) Komisyonlar,
             4) Finansal faaliyetlerden elde edilen net kâr,
             5) Diğer faaliyet gelirleri,
             toplamı kabul edilir.
             Birleşme ve devralmaların bildirilmesi
             MADDE 10 – (1) Bildirim, taraflarca birlikte ya da taraflardan herhangi biri veya bunların yetkili temsilcileri tarafından yapılabilir. Bildirimde bulunan, diğer ilgili tarafı durumdan haberdar etmek zorundadır.
             (2) Bildirim, bu Tebliğin ekinde yer alan Bildirim Formuyla yapılır. Ortak bildirimler tek bir formla yapılır. Bildirim ve ekindeki belgeler iki nüsha ve ayrıca elektronik ortamda hazırlanarak Ankara’da bulunan Kurum merkezine iletilir. Evraklar arasında kopyalar varsa, bildirimde bulunanların bunların asıllarına uygunluğunu onaylamaları gerekir.
             (3) Bildirim, istenen tüm bilgi ve belgeleri tam ve doğru olarak içermelidir. Bu bilgilerde Kurul karar verene kadar oluşacak değişiklikler gecikmeksizin Kurula bildirilmelidir. Bildirim Formunda yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında Kanunun 16 ncı maddesi uyarınca idari para cezası uygulanır.
              (4) İzne tabi birleşme veya devralmalara ilişkin olarak yapılan bildirim hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde açıkça veya aynı maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde zımnen bir karar verilmeden önce birleşme veya devralma hukuken geçerlilik kazanamaz.
             (5) Bildirilmesi zorunlu olan birleşme veya devralma işlemlerinin Kurula bildirilmemesi veya işlem gerçekleştirildikten sonra bildirilmesi halinde Kanunun 11 inci maddesi uygulanır.
             (6) İzne tabi birleşme veya devralma işlemlerinin Kurulun izni olmaksızın gerçekleştirilmesi halinde Kanunun 16 ncı maddesi uyarınca idarî para cezası uygulanır. İdarî para cezası birleşme işlemlerinde tarafların herbirine, devralma işlemlerinde ise sadece devralana verilir.
             (7) Birleşme veya devralma işlemlerinde gerçekleştirilme tarihi, kontrolün değiştiği tarihtir.
             Bildirimin geçerlilik tarihi
             MADDE 11 – (1) Bildirim, Kurul kayıtlarına intikal ettiği tarihte yapılmış sayılır. Bildirim Formunda istenen bilgilerin yanlış, yanıltıcı veya eksik olması ya da bu bilgilerde değişiklik yapılması halinde bildirim, bu bilgilerin tamamlandığı veya değiştirildiği tarihte yapılmış sayılır.
             (2) Mevzuat gereği bir kamu kurum veya kuruluşundan görüş alınması gerektiği hallerde Kanunun 10 uncu maddesindeki süreler, görüşün Kurul kayıtlarına intikaliyle başlar.
             Birleşme ve devralmaların duyurulması
             MADDE 12 – (1) Kurum, bildirilen birleşme ve devralmaları, ilgili teşebbüsler ile faaliyet alanlarını içerecek şekilde internet sayfasında duyurur.
             Birleşme ve devralmaların değerlendirilmesi
             MADDE 13 – (1) Birleşme ve devralmalar değerlendirilirken özellikle; ilgili pazarın yapısı, ülke içinde veya dışında yerleşmiş olan teşebbüslerin fiili ve potansiyel rekabeti, teşebbüslerin pazardaki durumu, ekonomik ve mali güçleri, sağlayıcı ve müşteri bulabilme alternatifleri, arz kaynaklarına ulaşabilme imkanı, pazarlara giriş engelleri, arz ve talep eğilimleri, tüketicilerin menfaatleri, tüketici yararına olan etkinlikler ve diğer hususlar göz önünde tutulur.
             (2) Tek başına ya da birlikte hakim durum yaratmaya veya hakim durumu daha da güçlendirmeye yönelik olarak, ülkenin bütünü yahut bir kısmında rekabetin önemli ölçüde azaltılması sonucunu doğuran birleşme veya devralmalara izin verilmez.
             (3) Teşebbüsler arasında rekabeti sınırlayıcı amacı veya etkisi olan ve bağımsız bir iktisadi varlığın tüm işlevlerini kalıcı olarak yerine getirecek bir ortak girişimin oluşturulması, Kanunun 4 üncü ve 5 inci maddeleri çerçevesinde de değerlendirilir.
             (4) Kurul, bu Tebliğin 7 nci maddesi kapsamına giren birleşme ve devralma işlemlerine ya izin verir ya da bu işlemi nihai incelemeye almaya karar verdiği takdirde, ön itirazını bildiren yazısı ile birlikte birleşme veya devralma işleminin nihai karara kadar askıda olduğunu ve uygulamaya sokulamayacağını, gerekli gördüğü diğer tedbirlerle birlikte ilgililere usulüne göre tebliğ eder. Bu durumda, niteliğiyle bağdaştığı ölçüde Kanunun 40 ila 59 uncu maddeleri hükümleri uygulanır. Kurul, izin kararında şart ve yükümlülük öngörebilir.
             (5) Birleşme veya devralmaya ilişkin olarak Kurul tarafından verilen izin, işlemin uygulanmasıyla doğrudan ilgili ve gerekli sınırlamaları da kapsar. Birleşme veya devralma ile getirilen sınırlamaların bu kapsamı aşıp aşmadığının tespitini işlem taraflarının yapması esastır.
             Taahhüt
             MADDE 14 – (1) Teşebbüsler, Kanunun 7 nci maddesi kapsamında ortaya çıkabilecek rekabet sorunlarının giderilmesi amacıyla, birleşme veya devralmaya ilişkin taahhüt verebilirler. Teşebbüsler tarafından verilen taahhütler, rekabetçi sorunları tamamen ortadan kaldırıcı nitelikte olmalıdır.
             (2) Kurul, izin kararında, taahhütlerin yerine getirilmesini sağlamaya yönelik şart ve yükümlülük öngörebilir.
             (3) Taahhüt, ön inceleme veya nihai inceleme safhasında verilebilir. Ön inceleme safhasında taahhüt verilmesi halinde bildirim, taahhüt metni Kurum tarafından alındığı tarihte yapılmış sayılır.
             Bilgi isteme ve yerinde inceleme
             MADDE 15 – (1) Kurul, birleşme veya devralmayı değerlendirirken Kanunun 14 üncü maddesi çerçevesinde gerekli gördüğü hallerde birleşme veya devralmanın taraflarının yanı sıra, birleşme veya devralma ile ilgili diğer kişilerden ve tarafların müşterileri, rakipleri veya sağlayıcıları gibi üçüncü kişilerden bilgi isteyebilir.
             (2) Kurul, gerekli gördüğü hallerde, Kanunun 15 inci maddesi çerçevesinde teşebbüs ve teşebbüs birliklerinde incelemelerde bulunabilir.
             Kurulun yeniden inceleme yetkisi
             MADDE 16 – (1) Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde açıkça veya aynı maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde zımnen bir birleşme veya devralmanın Kanunun 7 nci maddesine aykırı olmadığına ilişkin verilmiş kararın;
             a) İşlem taraflarınca verilmiş olan yanlış veya yanıltıcı bilgi nedeniyle alınmış ya da
             b) Karara bağlanan şart veya yükümlülüklerin yerine getirilmemiş olması,
             hallerinde Kurul, birleşme veya devralmayı yeniden incelemeye alır.
             Yürürlükten kaldırılan mevzuat
             MADDE 17 – (1) 12/8/1997 tarihli ve 23078 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1997/1 sayılı Rekabet Kurulu’ndan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Diğer mevzuatta 1997/1 sayılı Rekabet Kurulu’ndan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğe yapılan atıflar, bu Tebliğe yapılmış sayılır.
             GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Kurula yapılan bildirimler için, 1997/1 sayılı Rekabet Kurulu’ndan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğin ekinde yer alan Bildirim Formunun doldurulması yeterlidir.
             Yürürlük
             MADDE 18 (1) Bu Tebliğ 1/1/2011 tarihinde yürürlüğe girer.
             Yürütme
             MADDE 19 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Rekabet Kurumu Başkanı yürütür.
 
 
 
 
EK
 
BİRLEŞME VE DEVRALMALAR HAKKINDA BİLDİRİM FORMU
(BİLDİRİM FORMU)
 
             (1) Bildirim Formunda istenilen tüm bilgiler eksiksiz olarak doldurulmalıdır. Bununla birlikte;
             a) İşlem taraflarından biri, ortak kontrole sahip olduğu bir teşebbüsün tam kontrolünü elde edecekse veya
             b) Türkiye ve ilgili coğrafi pazarlar açısından her hangi bir etkilenen pazarda; yatay ilişkiler için işlem taraflarının pazar payları toplamı yüzde yirmiden, dikey ilişkiler için işlem taraflarından birinin pazar payı yüzde yirmi beşten azsa, söz konusu etkilenen pazar için,
             Bildirim Formunun 6, 7 ve 8 numaralı maddelerinde istenen bilgilerin verilmesi gerekmemektedir.1
             (2) Yukarıda yer verilen koşulların karşılanmadığının ortaya çıkması halinde ya da istisna olarak bu koşullar karşılanmasına rağmen, rekabet endişelerinin tam olarak incelenmesi için Kurum, Bildirim Formunun tamamının doldurulmasını isteyebilir. Kurum, Bildirim Formunun tamamlanmasına karar verdiği takdirde, bildirimde bulunan taraf veya temsilcilerini yazılı olarak bilgilendirir. Bu durumda Bildirim Formu eksik olarak kabul edilir ve tamamlanmış hali Kurumca alındığı tarihte bildirim yapılmış sayılır.
             (3) Bildirim, taraflardan herhangi biri veya bunların temsilcileri tarafından yapılabilir. Bildirimde bulunan, diğer ilgili tarafı durumdan haberdar etmek zorundadır. Yetkisiz kişiler tarafından yapılmış bildirimler geçersiz sayılır.
             (4) Bildirime konu olan birleşme veya devralmaya ilişkin anlaşmanın nihai veya mevcut halinin bir kopyası Bildirim Formuna eklenmelidir. Söz konusu anlaşma Türkçe hazırlanmamışsa, Türkçe tercümesinin de gönderilmesi gerekmektedir. Kurul, Türkçe tercümeyi esas alarak karar verir. Yeminli mütercim tarafından yapılmayan tercümelerin her sayfası teşebbüs yetkilisi veya temsilcisi tarafından onaylanır.
             (5) Bildirim, istenen tüm bilgi ve belgeleri tam ve doğru olarak içermelidir. İstenen bilgi ve belgelerin bir kısmının tarafların elinde olmaması halinde, tarafların bunun nedenlerini belirterek, söz konusu bilgi ile ilgili ellerindeki en sağlıklı tahmini verileri sağlamaları ve bu tahmini verileri dayandırdıkları kaynaklara dair açıklama yapmaları gerekmektedir. Tarafların ellerinde olmayan bilgi veya belgelerin nereden elde edilebileceğini de belirtmeleri gerekmektedir.
             (6) Bildirim Formunda yanlış ya da yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında Kanunun 16 ncı maddesi çerçevesinde para cezası uygulanır.
             1. Birleşme veya devralmanın kapsamı
             1.1. İlgili teşebbüsleri, işlemin niteliğini (birleşme, devralma ya da ortak girişim), etkilenen pazarları ve işlem taraflarının faaliyet alanlarını içerecek şekilde birleşme veya devralma işlemi hakkında bilgi veriniz.
             1.2. Birleşme veya devralma işleminin Kurum internet sayfasında duyurulmasında kullanılmak üzere, 1.1 numaralı maddede istenen bilgileri ticari sır içermeyecek şekilde özetleyiniz.
             2. Taraflar
             2.1. Bildirimde bulunan tarafın (tarafların) adı-ticari unvanı, adresi, telefon ve faks numaraları ile varsa internet adresini yazınız.
             2.2. Bildirimin bir temsilci tarafından yapıldığı hallerde, temsilcinin adı, soyadı, adresi, telefon ve faks numaraları ile e-posta adresini yazınız.
             2.3. Birleşme veya devralmanın diğer tarafının (taraflarının) adı-ticari unvanı, adresi, telefon ve faks numaraları ile varsa internet adresini yazınız.
             2.4. Birleşme veya devralmanın taraflarından, gerektiği takdirde bağlantı kurulabilecek bir yetkilinin adı, soyadı, görevi, adresi, telefon ve faks numaraları ile e-posta adresini yazınız.
             2.5. Tebligat adresini yazınız.
             3. Birleşme veya devralmaya yönelik diğer bilgiler
             3.1. Birleşme veya devralmanın gerçekleşmesi için öngörülen önemli işlemleri ve bunların planlanan veya beklenen tarihlerini yazınız.
             3.2. Birleşme veya devralma işleminin ekonomik gerekçesini belirtiniz.
             3.3. Tebliğin 8 inci maddesi bağlamında işlem taraflarının cirolarını ayrıntılı olarak yazınız.
             3.4. Bildirime konu olan birleşme veya devralma işleminin değerini (duruma bağlı olarak satış bedeli veya işlem kapsamındaki mal varlıklarının değeri) belirtiniz.
             3.5. İşlem taraflarının etkilenen pazarlarda son üç yılda gerçekleştirdikleri birleşme veya devralmalar hakkında bilgi veriniz.
             4. Kontrol yapısı
             4.1. İlgili teşebbüslerin işlemden önceki ve sonraki sahiplik, kontrol ve yönetim yapısını açıklayınız.
             4.2. Birleşme veya devralma işlemine ilişkin olarak;
             a) İlgili teşebbüsleri doğrudan ya da dolaylı kontrol eden her bir kişi veya ekonomik birimi,
             b) İlgili teşebbüsler tarafından doğrudan ya da dolaylı kontrol edilen her bir kişi veya ekonomik birimi,
             c) (a)’da belirtilenler tarafından doğrudan ya da dolaylı kontrol edilen ve etkilenen pazarlarda faaliyet gösteren her bir kişi veya ekonomik birimi,
             kontrolün niteliğini ve kontrolü sağlayan araçları da belirterek ve gerekiyorsa organizasyon şeması kullanarak gösteriniz.
             4.3. İşlem taraflarının doğrudan ya da dolaylı olarak yüzde on veya daha fazla oy hakkına, sermayesine ya da malvarlığına sahip olduğu ve etkilenen pazarlarda faaliyet gösteren diğer kişi veya ekonomik birimleri belirterek, bunların sermaye, hisse ve sahiplik yapısına ilişkin bilgi veriniz.
             4.4. İşlem taraflarının yönetim yapısında yer alan ve aynı zamanda etkilenen pazarlarda faaliyet gösteren başka teşebbüslerin denetim veya yönetim kurullarında yer alan kişilerin adlarını, görevlerini de belirtmek suretiyle yazınız.
             5. Pazar tanımları2 ve pazar payları
             Aşağıdaki tanımları göz önüne alarak, istenen bilgileri veriniz.
             İlgili ürün pazarı
             İlgili ürün pazarının tespitinde, tüketicinin gözünde fiyatları, kullanım amaçları ve nitelikleri bakımından birbiriyle değiştirilebilir veya ikame edilebilir olarak kabul edilen bütün mal veya hizmetlerden oluşan pazar dikkate alınır; tespit edilen pazarı etkileyebilecek diğer unsurlar da değerlendirilir.
             İlgili coğrafi pazar
             İlgili coğrafi pazar, teşebbüslerin, mal ve hizmetlerinin arz ve talebi konusunda faaliyet gösterdikleri, rekabet koşullarının yeterli derecede homojen ve özellikle rekabet koşulları komşu bölgelerden hissedilir derecede farklı olduğu için bu bölgelerden kolayca ayrılabilen bölgelerdir. Coğrafi pazar değerlendirilmesi yapılırken, özellikle ilgili mal ve hizmetlerin özellikleri, tüketici tercihleri, giriş engelleri, ilgili bölge ile komşu bölgeler arasında teşebbüslerin pazar payları veya mal ve hizmetlerin fiyatları bakımından hissedilir bir farklılığın varlığı gibi unsurlar dikkate alınır.
             Etkilenen pazarlar
             Bildirim konusu işlemden etkilenme ihtimali olan ve
             a) Taraflardan iki veya daha fazlasının aynı ürün pazarında ticari faaliyette bulunduğu (yatay ilişki),
             b) Taraflardan en az bir tanesinin bir diğerinin faaliyet gösterdiği herhangi bir ürün pazarının alt veya üst pazarında ticari faaliyette bulunduğu (dikey ilişki),
             ilgili ürün pazarları, etkilenen pazarları oluşturmaktadır.
             5.1. Kurulun bu bildirimi değerlendirirken esas alması gerektiğini düşündüğünüz etkilenen pazarları tanımlayınız ve gerekçelerinizi belirtiniz. Bu pazarlara denk gelen NACE Rev.2 kodlarını yazınız.3
             5.2. Etkilenen pazarlar açısından ilgili coğrafi pazarları tanımlayınız ve gerekçelerinizi belirtiniz.
             5.3. Türkiye ve ilgili coğrafi pazarlar açısından her bir etkilenen pazar için son üç yıla ait olmak üzere;
             a) Satış değeri ve satış miktarı (birim olarak) bakımından pazarın toplam büyüklüğü (kaynak göstermek suretiyle),
             b) İşlem taraflarına ait satış değeri ve satış miktarı bilgileri ile pazar payları,
             c) Yüzde beşten fazla pazar payına sahip rakiplerin ticari unvanları ve pazar payları (kaynak göstermek suretiyle),
             ç) (c)’de belirtilen rakiplerin iletişim bilgileri,
             hakkında bilgi veriniz.
             5.4. Etkilenen pazarların dışında, bildirim konusu işlemin önemli etkisinin olabileceği pazarların ürün ve coğrafi açıdan kapsamlarını tanımlayınız. Aşağıdaki durumlar, söz konusu pazarlara örnek olarak verilebilir:
             a) İşlem taraflarından herhangi birinin yüzde yirmi beşten fazla pazar payının olması ve diğer işlem taraflarından birinin o pazar için potansiyel bir rakip olması. Bir teşebbüs, özellikle, pazara girmek için planlar yapmışsa ya da son iki yılda bu planları geliştirmiş veya gerçekleştirmeye çalışmışsa potansiyel rakip olarak kabul edilebilir.
             b) İşlem taraflarından herhangi birinin yüzde yirmi beşten fazla pazar payının olması ve diğer işlem taraflarından birinin o pazar için önemli fikri mülkiyet haklarına sahip olması.
             c) İşlem taraflarından herhangi birisinin, bir başka işlem tarafının faaliyette bulunduğu ürün pazarıyla yakından ilişkili komşu pazar niteliğindeki bir ürün pazarında bulunması ve bu pazarlardan her hangi birisinde tarafların münferit veya birleşik pazar paylarının yüzde yirmi beşten fazla olması. Ürünler birbirini tamamladığı takdirde4 veya genellikle aynı nihai kullanım için aynı müşteri grubu tarafından satın alınan ürün gamına ait olduğu takdirde, ürün pazarları yakından ilişkili komşu pazarlar olarak kabul edilir.
             6. Etkilenen pazarlara ilişkin bilgiler
             6.1. Etkilenen pazarlara ilişkin olarak; ithalat koşulları (varsa kota veya tarife bilgileri ya da diğer kısıtlamalar) hakkında bilgi vererek, son üç yıla yönelik ilgili teşebbüslerin ithalat miktarları ile toplam ithalat miktarını belirtiniz.  
             6.2. İşlem taraflarına etkilenen pazarlarda mal veya hizmet temin eden en büyük beş sağlayıcının adı, adresi, telefon ve faks numaraları ile varsa internet adresi ve gerektiğinde bağlantı kurulabilecek bir yetkilisinin adı ve soyadını yazınız.
             6.3. İşlem taraflarının etkilenen pazarlardaki en büyük beş müşterisinin adı, adresi, telefon ve faks numaraları ile varsa internet adresi ve gerektiğinde bağlantı kurulabilecek bir yetkilisinin adı ve soyadını yazınız.
             6.4. Etkilenen pazarlardaki arz yapısına ilişkin olarak aşağıdaki hususları da kapsayacak şekilde bilgi veriniz.
             a) Dağıtım kanalları hakkında bilgi veriniz.
             b) Türkiye’deki son üç yıldaki (tahmini) toplam kapasiteye ilişkin bilgi veriniz. Bu döneme ilişkin olarak işlem taraflarından her birinin üretim kapasitesini, kapasite kullanım oranlarını ve üretim tesislerinin yerlerini belirtiniz.
             c) İlgili teşebbüslerden veya rakiplerinden herhangi birinin yakın zamanda üretim ya da satış kapasitesini genişletme veya daraltma planları olup olmadığını (biliniyorsa) belirtiniz.
             6.5. Etkilenen pazarlardaki talep yapısı hakkında (pazarın evreleri [büyüme, olgunluk, küçülme gibi], talebin tahmini büyüme oranı, müşteri tercihleri [satış öncesi ve sonrası hizmetler, marka bağımlılığı ve ağ etkileri gibi hususlar çerçevesinde], müşteri grupları, müşterilerin bölgesel dağılımı, münhasır dağıtım anlaşmaları ve uzun vadeli anlaşmaların önemi gibi pazarın talep yapısı bakımından önemli olan hususları içerecek şekilde) detaylı bilgi veriniz.
             6.6. Etkilenen pazarlardaki teşebbüs birlikleri hakkında bilgi veriniz. Bu birliklerde temasa
Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim