Sirküler

6111 Sayılı Kanunla vergi kanunlarında yapılan diğer değişiklikler.

Yıl: 
2011
 
 
SİRKÜLER
02/08
 
25/02/2011
 
 
KONU :
* 6111 Sayılı Kanunla vergi kanunlarında yapılan diğer değişiklikler.
 
 
6111 SAYILI KANUNLA VERGİ KANUNLARINDA YAPILAN DİĞER DEĞİŞİKLİKLER:
 
6111 sayılı “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ve Diğer Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” Cumhurbaşkanlığı makamında onay aşamasında bulunmakta olup, bu kanun ile bir yandan bazı kamu alacakları yeniden yapılandırılırken diğer taraftan bazı vergi kanunlarında değişiklikler yapılmaktadır.
 
Kanunun henüz (Resmi Gazete’de yayımlanmadığından) yürürlüğe girmemiş olduğunu hatırlatarak yapılan bu değişiklikleri aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz:
 
1.Vergi Levhası Asma Zorunluluğu:
Vergi levhasını asma zorunluluğu kaldırılarak, alma zorunluluğu şeklinde değiştirilmektedir. (Madde:82)
 
2.Deniz Taşıtı İmal Edenlere Bu Kapsamda Yapılacak Teslim ve Hizmetler:
KDV Kanunu’nun 13/a maddesinde yer alan istisna maddesindeki “çıkan hizmetler” ibaresi,
çıkan hizmetler ve faaliyetleri deniz taşıma araçları ile yüzer tesis ve araçların imal ve inşası olanlara bu araçların imal ve inşası ile ilgili olarak yapılacak teslim ve hizmetler,” şeklinde değiştirilmektedir.(Madde:85)
Dolayısıyla, faaliyetleri deniz taşıma araçları ile yüzer tesis ve araçların imal ve inşası olanlara bu araçların imal ve inşası ile ilgili olarak yapılacak teslim ve hizmetler KDV den istisna edilmektedir. 
 
3.Dahilde İşleme Yada Geçici Kabul Rejimi Kapsamında Yurt İçinden KDV siz Alış Yapılması İle İlgili Düzenleme:
Bilindiği üzere, KDV Kanunu’nun Geçici 17. Maddesi ile; dahilde işleme ve geçici kabul rejimi kapsamında ihraç edilecek malların üretiminde kullanılacak maddelerin   
tesliminde KDV tahsil edilmeksizin tecil/terkin kapsamında işlem yaptırmaya Bakanlar Kurulu yetkili kılınmış olup, daha sonra bu yetki kullanılmış ve Maliye Bakanlığı genel tebliğleri ile belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulama yürütülmüştür.
 
Sözkonusu Geçici 17. Maddenin süresi 31 Aralık 2010 tarihinde sona ermişse de bu süre 
31 Aralık 2010 dan geçerli olmak üzere 31 Aralık 2015 tarihine kadar uzatılmaktadır. (Madde:86, Madde:215/5-e)
 
 
4.Yatırım İndiriminden Yararlanmış Tersaneler İçin Getirilen Düzenleme:
Kanunun 17. maddesinin 15. Bendi ile, yatırım teşvik belgesi kapsamında inşa edilerek satılan gemi ve yatlara ilişkin harcamalar üzerinden yatırım indirimi istisnasından yararlanan mükelleflere yönelik aşağıdaki düzenleme yapılmaktadır:
“Hazine Müsteşarlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgelerine istinaden, inşa edilerek satılan gemi ve yatlara ilişkin harcamalar üzerinden yatırım indirimi istisnasından yararlanan mükellefler hakkında, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önceki dönemler de dâhil olmak üzere, bu kapsamda tarhiyat yapılmaz, daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan, varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin edilir, tahsil edilmiş tutarlar red ve iade olunmaz. 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde bu Kanunla yapılan değişiklik ile istisna kapsamına alınan teslim ve hizmetlerle ilgili olarak bu Kanunun yayımlandığı tarihten önceki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak katma değer vergisi tarhiyatı yapılmaz, daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan, varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin edilir, tahsil edilmiş tutarlar red ve iade olunmaz.”
 
5. İndirimli Kurumlar Vergisi:
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/A maddesinde; teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan sağlanan kazançlar hakkında maddede sayılan şartlar dahilinde yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanması öngörülmüştür.
Yatırıma katkı oranını belirleme konusunda Bakanlar Kuruluna yetki veren hükümlerdeki oranlar “% 55’i” ve “% 65’i” şeklinde değiştirilmektedir. Eski oranlar “% 25’i” ve “% 45’i” şeklindeydi. (Madde:92)
 
6.Özel Tüketim Vergisi Değişiklikleri:
Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli listeler 6111 sayılı Kanun’un ekinde yeniden düzenlenmektedir. (Madde:87) 6111 sayılı Kanun bir önceki sirkülerimiz ekinde mevcuttur.
 
Öte yandan; ÖTV Kanunu’nun 7/A maddesinde yer alan “2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.18,  2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12 ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numaralı” ibaresi “2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.13 ve 2710.19.45.00.12 G.T.İ.P. numaralı” olarak değiştirilmektedir. (Madde:88)
 
Yine aynı Kanunun geçici 5 inci maddesinde yer alan “2710.19.61.00.11, 2710.19.61.00.19, 2710.19.63.00.11, 2710.19.63.00.19, 2710.19.65.00.11,  2710.19.65.00.19, 2710.19.69.00.11 ve  2710.19.69.00.99 G.T.İ.P. numaralı” ibaresi “2710.19.61.00.11, 2710.19.63.00.11, 2710.19.65.00.11 ve 2710.19.69.00.11 G.T.İ.P. numaralı” olarak; “2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.18,  2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12 ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numaralı” ibaresi “2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.13 ve 2710.19.45.00.12 G.T.İ.P. numaralı” olarak değiştirilmektedir.(Madde:89)
 
7. 5811 Sayılı Varlık Barışı Kanunu İle İlgili Düzenlemeler:
Kamuoyunda Varlık Barışı olarak adlandırılan 2008 yılında yayımlanmış 5811 sayılı Kanundan yararlanmak için müracaatta bulunan, ancak gerekli şartları yerine getiremeyenlere bu şartları sağlamaları için yeni imkanlar tanınmaktadır. Kısaca;
 
* Yurt dışındaki kıymetlerini beyan eden ancak süresi içinde Türkiye’ye getiremeyen yada banka veya aracı kurumlardaki hesaplara transfer edemeyen,
* Yurt içindeki kıymetlerini varlıklarını beyan etmekle birlikte süresi içinde sermaye artışını yapmayanlar,
* Beyan edilen değerler üzerinden hesaplanan vergiyi ödeyemeyenlere,
 
bu şartları yerine getirebilmeleri açısından ek süre verilmektedir. Eksik ödenen vergi için ayrıca bu Kanuna göre faiz de hesaplanacaktır. Bu şartlar sağlanırsa anılan Kanunla sağlanan vergisel avantajlardan yararlanabileceklerdir.
 
 
Öte yandan;
* Varlık Barışı kapsamında beyanda bulunanlar 2008 öncesi dönemler için takdir komisyonu kadarı ile takdir edilen matrah farkları için de 5811 sayılı Kanunun getirdiği vergisel avantajdan faydalanacaklardır.
* Yurt içindeki beyan edilen varlıklarla ilgili   olarak (taşınmazlar dışındaki) varlıklarını beyan tarihinden sonra sermaye artırımının gerçekleştirilmesi gereken tarihe kadar banka veya aracı kurumlarda açılacak hesaplara yatırmak suretiyle ilgili varlıkların tevsik şartını sonradan gerçekleştirenler de 5811 sayılı Kanunun getirdiği vergisel avantajdan faydalanacaklardır.
 
Son olarak, geçmişe dönük bir düzenleme de yapılmaktadır. Şöyle ki; bu Kanunun yürürlüğünden önce takdire sevk edilmiş olanlarda, 5811 sayılı Kanundaki şartları yerine getirmiş olmak kaydıyla 2008 öncesi dönemlerle ilgili olarak takdir komisyonu kararına göre yapılan tarhiyatlar için düzeltme talep edilirse (tarhiyattan önce beyan ve tevsik şartlarının yerine getirilmesi koşuluyla ve beyan edilen tutarlar ölçüsünde) bu tarh ve tahakkuk işlemleri iptal edilecek, ödenen meblağlar varsa mükellefe iade edilecektir. Ancak; bunun için mükellefin 5811 sayılı Kanundaki şartları taşıdığına dair inceleme elemanınca düzenlenmiş rapor gerekecektir.
 
6111 sayılı Kanun’un konuyla ilgili Geçici 3. Maddesi aşağıya alınmıştır:
 
“GEÇİCİ MADDE 3- (1) 13/11/2008 tarihli ve 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin;
a) Birinci fıkrasına göre bildirim veya beyanda bulunanlardan yurt dışında bulunan varlıklarını süresi içinde Türkiye’ye getiremeyen veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer etmeyenler ile,
b) İkinci fıkrasına göre beyanda bulunanlardan bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce süresi içinde sermaye artırımında bulunmayanların,
ilgili sürenin bitim tarihinden itibaren bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar, bildirim veya beyana konu yurt dışında bulunan varlıklardan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını Türkiye’ye getirmeleri veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer etmeleri, beyana konu yurt içinde bulunan varlıkları nedeniyle sermaye artırımında bulunmaları halinde, 5811 sayılı Kanunda yer alan diğer şartları da taşımaları kaydıyla, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren diğer nedenlerle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak yapılacak vergi incelemeleri hakkında anılan Kanunun 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası hükmünden yararlanabilirler.
(2) 5811 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin beşinci fıkrasına göre bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle tarh edilen vergileri vadesinde ödemeyenlerden; daha önce ödemede bulunanlar ile vergi aslı ve bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre hesaplanacak tutarı, bu Kanunun 18 inci maddesi hükümleri hariç olmak üzere, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar ödeyenler, 5811 sayılı Kanunda yer alan diğer şartları da taşımaları kaydıyla, bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren diğer nedenlerle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak yapılacak vergi incelemeleri hakkında anılan Kanunun 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası hükmünden yararlanabilirler.
(3) 5811 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin;
a) Birinci ve ikinci fıkralarına göre bildirim veya beyanda bulunan mükelleflerden, diğer nedenlerle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin vergi incelemelerine bağlı olarak vergi incelemesine yetkili olanların talebi üzerine matrah takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilenler, takdir komisyonlarınca gelir, kurumlar ve katma değer vergisi (indirimi reddedilen katma değer vergisi dâhil) yönünden haklarında takdir edilen matrah farkları açısından,
b) İkinci fıkrasına göre beyanda bulunanlardan, taşınmazlar dışındaki varlıklarını beyan tarihinden sonra sermaye artırımının gerçekleştirilmesi gereken tarihe kadar banka veya aracı kurumlarda açılacak hesaplara yatırmak suretiyle ilgili varlıkların tevsik şartını sonradan gerçekleştirenler,
5811 sayılı Kanunda yer alan diğer şartları da taşımaları kaydıyla anılan Kanunun 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası hükmünden yararlanabilirler.
(4) Bu maddenin yürürlük tarihinden önce haklarında yapılan vergi incelemelerine bağlı olarak vergi incelemesine yetkili olanların talebi üzerine matrah takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilen ve takdir komisyonu  kararlarına  göre  matrah  takdir edilerek tarhiyat yapılan mükelleflerden, söz konusu matrah takdirine ilişkin tarhiyat yapılmadan önce 5811 sayılı Kanuna göre bildirim veya beyanda bulunanlar ile taşınmazlar dışındaki varlıklarını beyan tarihinden sonra banka veya aracı kurumlarda açılacak hesaplara yatırmak suretiyle ilgili varlıkların tevsik şartını sonradan gerçekleştirenler hakkında, diğer nedenlerle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin yapılan tarhiyatlar, 5811 sayılı Kanunda yer alan diğer şartları da taşımaları kaydıyla, bildirim veya beyan edilen tutarlar dikkate alınmak suretiyle, mükelleflerin bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen dördüncü ayın sonuna kadar başvuruda bulunması üzerine 213 sayılı Kanunun düzeltme hükümlerine göre düzeltilir; tahakkuk eden vergiler, bu alacaklarla ilgili olarak açılmış bulunan tüm davalardan vazgeçilmesi şartıyla terkin edilir, varsa tahsil edilen tutarlar red ve iade olunur. Bu fıkrada belirtilen düzeltmelerin yapılabilmesi için 5811 sayılı Kanunda aranılan diğer şartların varlığına ilişkin hususların vergi incelemesine yetkili olanlarca tespit edilmesi şarttır.”
 
8. Varlık Kiralama Şirketleri ve Kira Sertifikaları İle İlgili Düzenlemeler:
Varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikalarından elde edilen gelirler menkul sermaye iradı kapsamına alınmıştır. (Madde:80) Öte yandan, Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “vergi kesintisi” başlıklı 15. Maddesinin 1/c bendine de aynı ibare eklenmektededir.
(Madde:91)
 
Menkul, gayrimenkul ve maddi olmayan varlıkların varlık kiralama şirketine devri, bunların varlık kiralama şirketince devralınan kuruma devri, bu devirlere bağlı olarak yapılan ipotek işlemleri ile bunların varlık kiralama şirketlerince kiralanması nedeniyle düzenlenen kâğıtlar ve kira sertifikaları damga vergisinden istisna edilmektedir. (Madde:83)
 
Menkul, gayrimenkul ve maddi olmayan varlıkların, varlık kiralama şirketine devri ile bunların varlık kiralama şirketince devralınan kuruma devri ve bu devirlere bağlı olarak yapılan ipotek işlemleri Harçlar Kanunu’nda yazılı harçlardan istisna edilmektedir. (Madde:84)
 
Varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikalarının teslimi ile
menkul, gayrimenkul ve maddi olmayan varlıkların, varlık kiralama şirketlerine devri ile bu varlıkların varlık kiralama şirketlerince kiralanması ve devralınan kuruma devri KDV den istisna edilmektedir. (Madde:85)
 
Kurumlarda gayrimenkul satış kazancı istisnasını düzenleyen 5/1-e maddesine aşağıdaki hükümler eklenmektedir:
“Taşınmazların kaynak kuruluşlarca kira sertifikası ihracı amacıyla varlık kiralama şirketlerine satışı ile bu varlıkların varlık kiralama şirketlerince taşınmazın devralındığı kuruma satışından doğan kazançlar için bu oran %100 olarak uygulanır ve bu taşınmazlar için en az iki tam yıl süreyle aktifte bulunma şartı aranmaz.”
Bilindiği üzere, anılan istisna maddesinde gayrimenkullerin satışından doğan kazancın kurumlar vergisinden istisna edilebilmesi için en az iki tam yıl aktifte tutulmuş olması şartı mevcut olup, istisna kazancın % 75 ine tanınmıştır.
 
9. Yurtdışına Çıkış Yasağı:
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un yurtdışına çıkış yasağını düzenleyen 36/A maddesi yürürlükten kaldırılmaktadır. (Madde:165)
 
 
10. Yurtdışında İhraç Edilen Tahviller:
Gelir Vergisi Kanunu’nun bazı yatırım araçlarından sağlanan gelirlerin vergilenmesini düzenleyen Geçici 67. Maddesinin 7. Fıkrasına “tam mükellef kurumlar” ibareleri eklenmekte olup, buna göre;
tevkifata tâbi tutulsun tutulmasın dar mükellef gerçek kişi veya kurumlarca Hazine ve tam mükellef kurumlar tarafından yurt dışında ihraç edilen menkul kıymetlerden sağlanan kazanç ve iratlar için münferit veya özel beyanname verilmeyecektir. (Madde:81)
 
11. Milli Eğitim Bakanlığına Bilgisayar Bağışı İle İlgili İstisna:
KDV Kanunu’nun Geçici 23. Maddesinde; Milli Eğitim Bakanlığına bilgisayar ve donanımlarının bedelsiz teslimleri ile bunlara ilişkin yazılım teslimi ve hizmetleri, bu mal ve hizmetlerin bağışı yapacak olanlara teslim ve ifasına ilişkin istisna düzenlenmiş olup,
bu istisnanın süresi 31 Aralık 2010 dan geçerli olmak üzere 31 Aralık 2015 tarihine kadar uzatılmaktadır. (Madde:86, Madde:215/5-e)
 
12. Türkiye Jokey Kulübünün Ücret Ödemeleri:
Gelir Vergisi Kanunu’nun Türkiye Jokey Kulübünün ücret ödemeleri üzerinden yapılacak tevkifatla ilgili Geçici 68. Maddesinin yürürlük süresi 31 Aralık 2010 dan geçerli olmak üzere 31 Aralık 2015 tarihine kadar uzatılmaktadır. (Madde:86, Madde:215/5-e)
 
SAYGILARIMIZLA.
 
 
Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.