Sirküler

Kamu alacaklarını yeniden yapılandıran tasarı komisyondan geçti.

Yıl: 
2011

 
 
SİRKÜLER
01/17
 
24/01/2011
 
KONU :
* Kamu alacaklarını yeniden yapılandıran tasarı komisyondan geçti.
 
                                                                                                                                            
KAMU ALACAKLARINI YENİDEN YAPILANDIRAN TASARI KOMİSYONDAN GEÇTİ:
 
 “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ve Diğer Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” T.B.M.M. Plan ve Bütçe Komisyonu’nda son halini almış olup, bu hafta içinde genel kurulda görüşülmesi beklenmektedir.
 
Tasarıda; Vergi Usul Kanunu alanına giren vergilerin yanı sıra, gümrük vergileri, sosyal güvenlik primleri, elektrik ve su borçları, oda ve borsa aidatları, organize sanayi bölgelerine,
TRT ve RTÜK’e olan borçlar gibi daha bir çok borcun yeniden yapılandırılması öngörülmektedir.
 
Komisyondan geçen metin sirkülerimiz ekindedir. Düzenlemenin henüz tasarı halinde olduğu ve Kanunlaşıncaya kadar geçen süre içinde değişikliklere uğrayabileceği unutulmamalıdır.
 
Vergilerle ilgili düzenlemeleri aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz.
 
Tasarı vergiler açısından 31 Aralık 2010 ve öncesi tarihleri kapsamaktadır.
 
Kanun kapsamına giren yükümlülüklerin ikişer aylık dönemler halinde 6, 9, 12 ve 18 taksitle ödenebilmesi mümkündür. Bu Kanuna göre hesaplanan faiz dahil toplam borç;
6 aylık ödemelerde 1,05, 9 aylık ödemelerde 1,07 , 12 aylık ödemelerde 1,1 ve 18 aylık ödemelerde 1,15 katsayısı ile çarpılarak ödenecek toplama ulaşılacaktır. Ancak; inceleme safhasında olanlarda, stok, kasa, ortak alacaklarına ilişkin beyanlarda ve Varlık Barışı ilave düzenlemesinde farklı ödeme takvimi geçerlidir.
 
Kanundan yararlanılabilmesi için (matrah ve vergi artırımı düzenlemeleri hariç) doğan yükümlülüklerin süresinde ödenmesi şarttır. Kesinleşmiş borçlar ile dava veya uzlaşma safhasında bulunanlarda ayrıca taksit takvimi süresi içinde tahakkuk edecek vergilerin de zamanında ödenme şartı getirilmiştir.
 
1. Kesinleşmiş Olan Borçlar:
Vergi aslı; enflasyon endeksindeki artış oranında ( TEFE/ÜFE) hesaplanacak faiziyle birlikte ödenirse,  vergi aslına bağlı cezaların tamamı ile gecikme zammı ve gecikme faizleri silinecektir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının ise % 50 si silinecektir.
 
2. Uzlaşma veya Dava Safhasında Olan Borçlar:
Tarhiyat sonrası uzlaşma yada dava açma aşamasında olan veya ilk derece mahkemesinde davası sürenlerde; vergi aslının % 50 si ile asla bağlı cezaların tamamı ile gecikme faizleri silinmektedir. Kalan vergi aslının   TEFE/ÜFE artış oranında hesaplanacak faiziyle birlikte ödenmesi öngörülmektedir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının ise % 75 i silinecektir.
Temyiz safhasında bulunan mükelleflerde; ilk derece mahkeme kararları mükellef aleyhine ise vergi aslından silinme olmayacak, karar mükellef lehine ise vergi aslının % 80 i silinecektir. Asla bağlı cezalar ve faizlerle ilgili düzenleme ise bir üst paragrafta anlatılan şekildedir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında; yukarıdaki duruma bağlı olarak bu cezaların % 90 yada % 75 i silinecektir.
 
Kanun düzenlemelerinden yararlanılabilmesi için dava açılmaması yada açılan davalardan vazgeçilmesi öngörülmüştür.
 
3. İnceleme ve Tarhiyat Safhasında Bulunanlar:
Kanunun yayımından önce başlanmış vergi incelemelerine devam olunacak, bu inceleme sonuçları için mükellef dilerse bu Kanun hükümlerinden yararlanabilecektir.
Bu kapsamda olanlarda vergi aslının % 50 si ile asla bağlı olmayan cezaların tamamı ve gecikme zammı ve gecikme faizleri silinmektedir. Vergi aslının kalan kısmının Kanunun yayımına kadar TEFE/ÜFE endeksindeki artış oranına göre hesaplanacak faizle birlikte ödenmesi gerekmektedir. Diğer düzenlemelerden farklı olarak; Kanunun yayımından sonra dava açma süresi sonuna kadar gecikme faizi de işleyecektir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının ise % 75 i silinecektir.
 
Bu kapsamda olanlar, dilerlerse aşağıdaki 5. bölümde belirtilen matrah ve vergi artırımı hükümlerinden de faydalanabilirler. Bu takdirde, inceleme sonucu bulunan farklar artırılan matrah ve vergi tutarlarından düşülecek, kalan kısım için cezalı tarhiyat yapılabilecektir.
Bu kalan kısım için de yukarıdaki hükümlerden istifade edilebilecektir.
 
4. Pişmanlıkla yada Kendiliğinden Verilecek Beyanlarla İlgili Düzenlemeler:
Vergi aslının bu Kanunda belirtilen süreler içinde TEFE/ÜFE endeksindeki artış oranında hesaplanacak faizle birlikte ödenmesi halinde, cezalar ve pişmanlık zammı silinmektedir.
Emlak vergisi için de bu hükümlerden faydalanılabilecektir.
 
5. Matrah ve Vergi Artırımı:
2006,2007, 2008 ve 2009 için geçerli olmak üzere; yıllık gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımı, KDV artırımı ve bazı stopaj (tevkifat) türleri için artırım imkanı getirilmiştir.
 
Artırım yapıldığı taktirde, ilgili yıl hesapları artırım yapılan vergi türü açısından incelenemeyecek ve tarhiyat yapılamayacaktır.
 
5.1. Gelir ve Kurumlar Vergisi Matrahı Artırımları:
2006 için beyan edilmiş matrahın % 30 u , 2007 için % 25 i, 2008 için % 20 si ve 2009 için de % 15 i kadar artırım yapılması öngörülmüştür. Ancak, yapılacak artışlar Kanunda belirtilen asgari tutarlardan az olmayacaktır. (Tasarının 6. Maddesi)
Artırılan matrahlar üzerinden %20 oranında vergi hesaplanacaktır. Ancak, ilgili yıl beyannamesini zamanında veren ve ödemesini de süresi içinde yapanlarda ve bu Kanunun kesinleşmiş borçlar ve dava yada uzlaşma safhasındaki borçlarla ilgili hükümlerinden ayrıca yararlanmayanlarda bu oran % 15 olacaktır.
Stopaja tabi yatırım indiriminden yararlananlar hem stopajlarını hem de kurumlar vergisi matrahlarını ( kurumlar vergisi matrahı olmasa da asgari tutarlar üzerinden) artırmak zorundadır. Stopaj tutarları ilgili yıllar itibariyle yukarıdaki oranlarda artırılacaktır.
(Stopajını daha önce beyan etmemiş olanlarda farklı düzenleme sözkonusudur.)
Zararlı yıllar için matrah artışı yapılırsa, bu zararın yarısının 2010 ve sonrası yıllar kazançlarından mahsup edilmesi imkanı kalkacaktır.
Öte yandan, iade alacaklarıyla sınırlı olmak üzere inceleme yapılabilecektir.
  
5.2. KDV Artırımları:
Yıl içindeki KDV beyannameleriyle beyan edilen hesaplanan KDV nin   2006 için % 3, 2007 için % 2,5 , 2008 için % 2 ve 2009 için % 1,5 oranında artırılması sözkonusudur.
Yıl içinde hesaplanan KDV si olan ancak ayrıca istisna, tecil/terkin gibi işlemleri de bulunanlarda, yıllık gelir/kurumlar vergisi matrah artırımı üzerinden % 18 oranıyla hesaplanacak tutar ile yukarıdaki oranlara göre hesaplanan tutar karşılaştırılacak, hangisi yüksekse o tutar KDV artışı olarak dikkate alınacaktır.
Yıl içinde hesaplanan KDV si hiç olmayanlarda ise yıllık gelir/kurumlar vergisi matrahı üzerinden %18 oranıyla KDV artışı yapılabilecektir.
KDV artışı yapılmış olması; KDV iadeleri ve artış yapılmayan yıla devreden KDV yönünden yapılacak vergi incelemelerini engellemeyecektir.
 
5.3. Stopaj (Tevkifat) Artırımı:
2006, 2007, 2008 ve 2009 yılları için; ücret ödemeleri, serbest meslek sahiplerine yapılan ödemeler, yıllara sari inşaat taahhüt işleri kapsamındaki ödemeler, vergiden muaf esnafa yapılan ödemeler ve çitçilere yapılan ödemelerle ilgili stopaj artırımları yapılabilecektir.
Bu artışlarla ilgili düzenlemeler tasarının 8. Maddesinde yeralmaktadır.
 
Matrah yada vergi artışı yapılması, defter ve belgelerin saklanması ve ibraz edilmesi yükümlülüğünü kaldırmaz. Matrah yada vergi artırımı, sadece artış yapılan vergi türü açısından bir avantaj getirir. Artış yapılmayan vergi türü yada bu kapsama girmeyen vergiler (damga vergisi, ÖTV, BSMV gibi) açısından cezalı tarhiyatı engellemez.
 
6. Stoklar, Ortaklardan Alacaklar ve Kasa Fazlalıkları İçin Öngörülen Düzenlemeler:
 
6.1. Fiilen Mevcut Olan Kayıt Dışı Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşların Kayıtlara İntikal Ettirilmesi:
Getirilmesi öngörülen düzenleme ile kayıt dışı kalmış bu tür kıymetlerin yasal defter kayıtlarına alınması amaçlanmaktadır. Bu kıymetler rayiç değeri ile beyan edilerek kayıtlara alınacak ve üzerinden % 10 oranıyla hesaplanan KDV sorumlu sıfatıyla (2 No’lu beyanname) KDV beyannamesiyle beyan edilerek ödenecektir.(İndirimli orana tabi olanlarda tabi olduğu oranın yarısı dikkate alınacaktır.) Sadece emtia için ödenen KDV indirilebilecektir.
ÖTV kapsamına giren mallar için ayrıca ÖTV ödemesi de yapılacaktır.
 
6.2. Kayıtlarda Gözükmekle Birlikte Fiilen Olmayan Emtianın Kayıtlardan
Çıkarılması:
Bu emtia, gerekli gayrisafi kar oranı ile faturası düzenlenerek kayıtlardan çıkarılabilecektir.
 
6.3. Kayıtlarda Gözükmekle Birlikte Fiilen Olmayan Kasa Bakiyesi ve Ortaklardan Alacak Tutarlarının Kayıtlardan Çıkarılması:
31 Aralık 2010 bilançosu esas alınarak bu bilançoda yer almakla birlikte fiilen olmayan kasa mevcutları ile işletmenin esas faaliyeti dışındaki işlemlerden kaynaklanan ortaklarından alacakları   Kanunun yayımını takip eden üçüncü ayın sonuna kadar vergi dairesine beyan edilerek, kayıtlardan çıkarılmak suretiyle düzeltilebilecektir.
Ortaklardan alacakların yanı sıra ortaklara borçlar da varsa, alacak ve borçlar sadeleştirilerek kalan net bakiye beyanda dikkate alınacak olup, bu alacakların işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemlerden (ödünç para verme gibi) kaynaklanması gereklidir. 
 
Beyan edilen tutar üzerinden % 5 oranıyla vergi ödenecektir.
7. Varlık Barışı İle İlgili İlave Düzenlemeler:
Kamuoyunda Varlık Barışı olarak adlandırılan 2008 yılında yayımlanmış 5811 sayılı Kanundan yararlanmak için müracaatta bulunan, ancak gerekli şartları yerine getiremeyenlere bu şartları sağlamaları için yeni imkanlar tanınmakta, ayrıca bazı ilave düzenlemeler yapılmaktadır. (Tasarının 94. ve 95. Sahifelerinde yeralan Geçici 2. Madde)
 
SAYGILARIMIZLA.
 

EkBoyut
SİRKÜLER-01-17 EK.doc 1.4 MB
Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.