Sirküler

Vergi, sigorta primi ve diğer bazı kamu alacaklarını yeniden yapılandıran ve diğer bazı Kanun değişiklikleri ile düzenlemelerini içeren 6111 sayılı Kanun

Yıl: 
2011
 
 
SİRKÜLER
02/06
 
23/02/2011
 
 
KONU :
* Vergi, sigorta primi ve diğer bazı kamu alacaklarını yeniden yapılandıran ve diğer bazı Kanun değişiklikleri ile düzenlemelerini içeren 6111 sayılı Kanun
 
 
VERGİ, SİGORTA PRİMİ VE DİĞER BAZI KAMU ALACAKLARINI YENİDEN YAPILANDIRAN VE DİĞER BAZI KANUN DEĞİŞİKLİKLERİ İLE DÜZENLEMELERİNİ   İÇEREN 6111 SAYILI KANUN:
 
6111 sayılı “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ve Diğer Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” T.B.M.M.’nde kabul edilmiş olup halen Cumhurbaşkanlığı makamında onay aşamasında bulunmaktadır. Kanun, henüz Resmi Gazete’de yayımlanmamış, dolayısıyla yürürlüğe girmemiştir. Bununla birlikte, bilgilendirme amacıyla sirkülerimiz ekinde sunulmuştur.
 
Kanunun bir bölümünde bazı kamu alacaklarının yeniden yapılandırılması düzenlenmiş olup, diğer bölümlerinde ise vergi kanunlarının yanı sıra diğer başka bir çok kanunla ilgili olarak yapılan düzenlemeler  yeralmaktadır.
 
1. Yeniden Yapılandırma Kapsamına Giren Kamu Alacakları:
 
1.1. 31 Aralık 2010 tarihi (bu tarih dahil) öncesi dönemlere ilişkin ( beyana dayana vergilerde bu tarih ve öncesinde verilmesi gereken beyannamelere ait) Vergi Usul Kanunu kapsamındaki vergi, ceza, faiz ve zamlar.
 
1.2. 31 Aralık 2010 tarih ( bu tarih dahil) öncesinde gümrük yükümlülüğü doğan ve 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faiz, zam ve gecikme zamları.
 
1.3. Belediyelere ve Su ve Kanalizasyon İdarelerine ait bazı alacaklar. ( İdari para cezaları, Belediye Gelirleri Kanunu kapsamındaki alacaklar, 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen alacaklar, su abonelerinden olan alacaklar) Bunlarda da esas itibariyle 31 Aralık 2010 ve öncesi dikkate alınmaktadır.
 
1.4. Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait 5510 sayılıSosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki tahakkuk etmiş olup tahsil edilememiş alacaklar.
 2010 Kasım ve öncesi aylara ilişkin prim, ceza ve zamlar ile bunlara ait bildirgeler kapsamındaki damga vergisi, özel işlem vergisi, eğitim katkı payı kapsama dahil bulunmakta 31 Aralık 2010 ve öncesinde işlenmiş fiillerden kaynaklanan idari para cezaları da kapsam içindedir.
 
 
1.5. Askerlik Kanunu; Karayolları Genel Müdürlüğü ile ilgili 5539 ve 6001 sayılı Kanunlar;
Karayolları Trafik Kanunu; Karayolu Taşıma Kanunu; seçimler ve oy kullanmalarla ilgili 2839, 2972 ve 3376 sayılı Kanunlar; Nüfus Hizmetleri Kanunu; kapsamında 31 Aralık 2010 ve öncesinde verilen idari para cezaları.
 
1.6. Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında Maliye tarafından takip edilen vadesi 31 Aralık 2010 ve öncesine ait;  
adli ve idari para cezaları, Petrol Kanunu’na göre alınan Devlet hissesi ve hakkı, mulga Şeker Kanunu’na istinaden alınan şeker fiyat farkı, 79 sayılı Kanuna göre alınan akaryakıt fiyat istikrar payı ve akaryakıt fiyat farkı, Maden Kanunu’na  istinaden alınan Devlet hakkı ve özel idare payı ile madencilik fonu, Denizcilik Müsteşarlığı ile ilgili 491 sayılı KHK kapsamında alınan (kılavuzluk ve römorkörcülük hizmet payları hariç) bedeller.
 
1.7. İl Özel İdarelerinin idari para cezaları ve 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen 31 Aralık 2010 ve öncesine ait alacakları. (Maden Kanunu’na göre ödenen pay hariç)
 
 1.8. Mükelleflerin fiilen mevcut ancak kayıtdışı olan mal ve bazı sabit kıymetlerinin kayıtlara alınması imkanı ile, kayıtlarda bulunmakla birlikte gerçekte bulunmayan mal, kasa mevcudu ve ortaklardan alacaklarının düzeltilmesi imkanı.  
 
1.9. Yukarıdakilere ilave olarak; Kanunun 17. Maddesi ve diğer bazı maddelerinde, başka kamu alacaklarının da yapılandırılmasına ilişkin hükümler bulunmaktadır. Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun alacakları, TRT’ye ödenmesi gereken elektrik enerjisi satış bedeli payı ve bandrol ücretleri, vadesi geçmiş KOSGEB destek bedelleri, TEDAŞ ve diğer bazı şirketlerin elektrik bedeli alacakları, oda, borsa, birlik ve baroların alacakları, organize sanayi bölgesi yönetiminin alacakları, Geliştirme ve Destekleme Fonu kaynaklı kredi alacakları, bazı kamu kurumlarına ve vakıflara ait kira alacakları, reklam gelirleri üzerinden RTÜK’e ödenen payı bunlara örnek olarak sayabiliriz. Bu arada, vadesi geçmiş olan belli tutarın altında kalan bazı kamu alacaklarından da vazgeçilmektedir.
 
Öte yandan, Varlık Barışı Kanunu ile ilgili olarak şartları yerine getirememiş olanlar için bazı avantajlar sağlanmaktadır.
 
2. Vergi Alacaklarının Yapılandırmasıyla İlgili Düzenlemeler:
 
Kanun kapsamına giren vergi, ceza, faiz ve zamlar dönemsel açıdan şu şekilde tanımlanmıştır:
 
* 31 Aralık 2010 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı ceza, faiz ve zamlar,
* 2010 yılına ilişkin olarak 31Aralık 2010 tarihinden (bu tarih dahil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı ceza, faiz ve zamlar,
* 31 Aralık 2010 tarihinden (bu tarih dahil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları.
 
 
Kanun ile sağlanan avantajlar şu başlıklar altında sayılabilir:
 
* Vergi aslına bağlı cezaların tamamı silinmektedir.
* Vergi aslına bağlı olmayan cezaların (duruma bağlı olarak) % 50 si ile % 90 ı arasında bir bölümü silinmektedir.
* Kesinleşmemiş alacaklarda yada halen yargı, uzlaşma veya inceleme aşamasında bulunan alacaklarda (hangi aşamada olduğuna bağlı olarak) vergi aslının % 50 ile % 80 arasında bir   bölümünün silinmesi imkan dahilindedir.
* Kanunun yayımından önce başlamış incelemelerin sonucu için bu Kanunda belirtilen avantajlardan faydalanmak mümkün bulunmaktadır.
* Vergi Usul Kanunu ve Amme Alacakları Kanunu’ndaki gecikme zammı, gecikme faizi ve pişmanlık zammı silinerek bunların yerine   Kanun yayımına kadar enflasyon (TEFE/ÜFE) artış oranlarına göre hesaplanacak faiz dikkate alınmaktadır.
* Kanun kapsamına giren dönemler için pişmanlıkla yada kendiliğinden beyan yapılması halinde de cezasız ve pişmanlık faizi yerine enflasyon (TEFE/ÜFE) artışına göre hesaplanan faizle ödeme yapılması mümkün kılınmaktadır.
* Matrah ve vergi artırımında bulunulan vergiler açısından; artırımda bulunulan yıllar için inceleme ve tarhiyat muafiyeti sağlanmaktadır.
* Kayıt dışı emtia makine, teçhizat ve demirbaşların şirket bilançosuna dahil edilmesi, gerçek olmayan emtia mevcudu, kasa fazlalığı ve ortaklardan alacakların düzeltilmesi mümkün hale gelmektedir.
* Kanundan yararlanılması halinde ödenmesi gereken tutarlar için düşük faiz oranı ile taksitlendirme imkanı sağlanmaktadır.
* Varlık Barışı Kanunu’ndan faydalanmak için başvuran ancak bazı taahhütlerini yerine getirmeyenlere ek süre tanınmakta, bazı ek avantajlar sağlanmaktadır.
 
3. Diğer Düzenlemeler:
 
6111 sayılı Kanun’un diğer maddeleri arasında; vergi kanunları ve diğer başka kanunları içeren değişiklik ve düzenlemeler de yeralmaktadır. Bunlardan, vergiyle ilgili olanlara ait açıklamalarımız önümüzdeki günler içinde yayımlanacak sirkülerlerimizde yeralacaktır.
 
 
SAYGILARIMIZLA.
 
 
EkBoyut
SİRKÜLER-02-06 EK.zip 200.36 KB
Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.
SİRKÜLER-02-06 EK.zip

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.