Sirküler

Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında Genel Tebliğ (Seri No1) Yayımlandı

 

SİRKÜLER

09/13

 

 

29/09/2014

 

 

KONU:

* Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında Genel Tebliğ (Seri No:1) Yayımlandı.

BAZI KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA GENEL TEBLİĞ (SERİ NO:1) YAYIMLANDI:

11 Eylül 2014 tarihli mükerrer Resmi Gazete’de yayımlanan 6552 sayılı Kanun ile vergi ve diğer bazı kamu alacaklarının yeniden yapılandırılarak ödenmesi imkanı getirilmişti.

27 Eylül 2014 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bazı Alacakların 6552 Sayılı Kanun Kapsamında Yeniden Yapılandırılmasına Dair Genel Tebliğ (Seri No:1)’de Kanunun 73. ve 74. Maddesinin uygulanmasına dair usul ve esaslar belirlenmiştir.

Sözkonusu genel tebliğe aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:

 

http://www.gib.gov.tr/fileadmin/user_upload/Tebligler/6552/1_serno_6552_genteb.pdf

 

Genel tebliğde yer alan hususlardan bazılarına özet olarak aşağıda yer verilmiştir:

1.Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması (Madde:73):

Kanunun 73. Maddesi  kapsamında:

* Maliye Bakanlığı’na bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen; vergi, harç, fon, bazı idari para cezaları ile diğer bazı kamu alacakları,

* Belediyelerin ve su ve kanalizasyon idarelerinin bazı alacakları, yeniden yapılandırılabilecektir.

Madde kapsamında sayılan alacakların 6552 sayılı Kanuna göre yeniden yapılandırılması için;

* Maddede sayılan tür ve dönemden bir alacak olması,

* “kesinleşmiş alacak” olması,

* 11 Eylül 2014 tarihi itibariyle vadesi geldiği halde ödenmemiş yada ödeme süresinin henüz geçmemiş olması şarttır.

Tebliğde kesinleşmiş alacağın tanımı; alacağın varlığının hukuk düzeninde ihtilaflı olmaması veya ihtilaflı hale gelme olasılığının kalmaması olarak tanımlanmıştır. Buna göre yapılandırma kapsamına girebilmesi için; ikmalen, re’sen yada idarece yapılan tarhiyatlarda dava açılmışsa yargılama aşamalarının son bulmuş olması gereklidir. Örneğin; vergi mahkemesi kararı vergi idaresi lehine sonuçlandığı için tahakkuk ettirilen ancak Danıştay’da temyiz süreci devam eden kamu alacakları kesinleşmiş sayılmamaktadır. İhtirazi kayıtla verilen beyannamelerle ilgili yargı süreci devam etse bile 73. Maddedeki özel düzenleme gereği bunlar kesinleşmiş olmasa da kapsama girmektedir.

Yapılandırmadan yararlanmak isteyenlerin 1 Aralık 2014 Pazartesi günü mesai saati bitimine kadar borçlu oldukları idarelere (tahsil dairelerine) yazılı olarak başvurmaları gerekmektedir.

Maliye Bakanlığı vergi dairelerine borçlu olanlar, vergi dairelerine doğrudan başvurmak yerine posta yoluyla veya internet üzerinden (www.gib.gov.tr ) de başvuru yapabileceklerdir.

Motorlu taşıtlar vergisi ve taşıtla ilgili para cezaları için mükelleflerin bulundukları il veya ilçedeki bunları tahsile yetkili vergi dairelerine de başvurmaları mümkündür.

Vergi dairelerine başvurularda kullanılacak dilekçe örnekleri tebliğ ekinde yer almakta olup;

EK:1/A Vergi Dairelerine Kesinleşmiş Borçlarla İlgili Yapılandırma Başvuru Dilekçesi,

EK:1/B Bazı Kamu Kuruluşlarının Kendi Borçları İçin Başvuru Dilekçesi,

EK:1/C Spor Kulüplerinin  Borçları İçin Başvuru Dilekçesi,

 örnekleridir.

Birden fazla vergi dairesine olan borçlar için her vergi dairesine ayrı ayrı başvurulması gerekmektedir. Yapılandırma hükümlerinden yararlanılabilmesi için dava açılmaması yada açılmış olan davalardan vazgeçilmesi şarttır. Davadan vazgeçme dilekçeleri ilgili tahsil dairelerine süresi içinde verilecektir.  İnternet üzerinden yapılandırma başvurusunda bulunan mükelleflerin yararlanmak istedikleri borçlarıyla ilgili davaları bulunuyorsa bunlardan vazgeçtiklerine ilişkin olarak vergi dairesine süresi içinde ayrıca yazılı olarak başvurmaları gerekmektedir.

Madde kapsamındaki yapılandırmalarda, gecikme zammı ve gecikme faizi gibi fer’i alacaklar yerine 11 Eylül 2014 tarihine kadar olmak üzere yurt içi aylık üretici fiyat endeksindeki (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranları dikkate alınarak bulunacak faiz esas alınacaktır. Tebliğin 2 No’lu Ekinde sözkonusu oranlar tablo olarak mevcuttur. Bu şekilde hesaplanan faiz,  asıl alacak ve asla bağlı ceza ile toplanarak yapılandırılan borç tutarı tespit olunacaktır.

Yapılandırılan borcun ilk taksiti Aralık (2014) sonuna kadar ödenmek üzere 2 şer aylık dönemler halinde 6,9, 12 ve 18 eşit taksitle ödenmesi gerekecektir. Borçlular buna uygun tercihte bulunacaktır. Taksitle ödeme halinde taksit süresine bağlı olarak ayrıca faiz ödenmesi de sözkonusudur. Şöyle ki, yapılandırılan borç tutarı seçilen taksit  süresine bağlı olarak aşağıdaki katsayılarla çarpılacak ve bu şekilde bulunan toplam tutar taksit sayısına bölünerek ödenecek taksit tutarları hesaplanacaktır.

6   eşit taksit için (toplam 12 ay)

1,05

9   eşit taksit için (toplam 18 ay)

1,07

12  eşit taksit için (toplam 24 ay)

1,10

18  eşit taksit için (toplam 362 ay)

1,15

Eğer, yapılandırılan borcun tamamı ilk taksit süresi içinde ( Aralık- 2014 sonuna kadar) ödenirse yukarıda belirtilen katsayılarla çarpılma işlemi, dolayısıyla ilave faiz ödenmesi sözkonusu olmayacaktır.

Spor kulüpleri ve bazı kamu idarelerinin kendi borçları için farklı bir faizlendirme ve taksitlendirme yapılandırılması öngörülmüştür.

Bir yıl içinde 2 den fazla taksitin süresinde ödenmemesi yada eksik ödenmesi halinde Madde hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecek olup, bir yıl içinde en fazla 2 taksitin ödenmesinde gecikme olması halinde  eksik ödenen tutarlar son taksitten sonraki ayın sonuna kadar gecikme zammı oranında hesaplanan geç ödeme zammı ile birlikte  ödenirse şartlar ihlal edilmiş olmayacaktır.

Tebliğde; ödemelerin kredi kartıyla yada vergi iade alacaklarına mahsuben yapılmasına ilişkin hususlar ve şartlar da belirtilmiştir. İade alacaklarına mahsuben yapılandırma taksitlerini ödeyecek olanların; başvuru ve/veya taksit süresi içinde ilgili mevzuatın öngördüğü bilgi ve belgeleri (rapor aranılıyorsa raporun da aynı sürede ibrazı gerekli) eksiksiz olarak ibraz etmeleri gerekliliğine özellikle dikkat edilmelidir.Yapılandırma borçlarını iade alacaklarına mahsuben ödeyeceklerin tebliğ ekindeki 3 No’lu dilekçe ile başvurmaları gerekmektedir.

Yıllık gelir veya kurumlar vergisi, stopajlar, KDV, ÖTV için yapılandırma talep edenler, taksit süresi içinde bu vergi türlerine ilişkin olarak verdikleri beyannamelerle tahakkuk eden vergileri (her bir vergi türü için) bir yılda 2 den fazla süresinde ödememiş olmaları halinde yapılandırılan borcun kalan kısmı için haklarını kaybedeceklerdir. (6183 sayılı Kanunda belirtilen çok zor durumu hali hariç)

Madde kapsamına borçları yapılandırılan mükelleflere taksitlendirme hükümlerini ihlal etmiş olmadıkları sürece bu borçları için vadesi geçmiş borcunun olmadığına dair yazı verilebilecektir. Borçları yapılandırılan motorlu taşıtlarla ilgili olarak da (taksitlendirme hükümleri ihlal edilmediği sürece) bu araçların fenni muayeneleri yaptırılabilecektir.

2. Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Mevcut Olmayan Kasa Mevcudu ve Ortaklardan Alacakların Beyanı (Madde:74):

6552 sayılı Kanun 74.Maddesi ile bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükelleflerinin 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle düzenledikleri bilançolarında yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa mevcudu ve ortaklardan alacakların düzeltilmesi imkanı sağlanmıştır.

Madde hükümlerinden yararlanmak isteyenler 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan;

* Kasa mevcutlarını,

* İşletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemler dolayısıyla  (ödünç verme ve benzer nedenlerle) ortaya çıkan ortaklarından alacaklı bulundukları tutarlar ile ortaklara borçlu bulundukları tutarlar arasındaki net alacak tutarlarını,

31 Aralık 2014 tarihine kadar (bu tarih dahil) vergi dairesine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebileceklerdir.

Kurumlar vergisi beyannamelerini internet üzerinden gönderen mükellefler, bu beyannamelerini de aynı şekilde internet üzerinden göndereceklerdir.

Beyanname örneği tebliğin 5. No’lu Ekinde yer almaktadır. Beyanname formatında da görüleceği üzere “ işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemler dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle) ortaya çıkan ortaklarından alacaklı bulundukları tutarlar ile ortaklara borçlu bulundukları tutarlar arasındaki net alacak tutarları ” aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır:

131 .Ortaklardan Alacaklar Hesabı ve 231 Ortaklardan Alacaklar Hesabının toplamında 331.Ortaklara Borçlar Hesabı ve 431.Ortaklara Borçlar Hesabı toplamı düşülecek ve kalan net alacak tutarı düzeltmeye esas alınacaktır.

Beyan tarihi itibariyle düzeltmeye esas olacak kasa mevcudu ve net ortaklardan alacaklar tutarı 31 Aralık 2013 bilançosuna göre azalmışsa artık 31 Aralık 2013 tutarları değil beyan tarihindeki azalmış tutarlar dikkate alınacak ve beyan edilecektir. Buna karşılık fiktif kasa mevcudu ile ortaklardan net alacak tutarları 31 Aralık 2013 bilançosuna göre artmışsa artan bu tutarlar için Madde hükmünden yararlanma hükmü mevcut olmayıp bu gibi durumlarda artmış tutarlar değil 31 Aralık 2013 bilançosundaki tutarlar beyan edilecektir.

2013 yılına ilişkin olarak sonradan verilen düzelme beyannameleri ve bunların ekindeki bilançolar düzeltme açısından kabul edilmemektedir.

Bu şekilde beyan edilen tutarlar üzerinden % 3 oranıyla vergi hesaplanacak ve aynı sürede (son gün 31 Aralık 2014) ödenecektir. Bu verginin gelir ve kurumlar vergisinden mahsubu sözkonusu değildir. Kasa ve net ortak alacağının kayıtlarda düzeltilmesi bunların olağan dışı giderlere kaydedilmesi ve bunlar kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınması suretiyle yapılacaktır. Beyan edilen tutarlar üzerinden ödenecek vergi de aynı şekilde işlem görecektir.

Maddede; bu kapsamda beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmayacağı belirtilmiş olmakla birlikte genel tebliğde sözkonusu tutarların ortaklara dağıtılıp dağıtılmadığına bakılmaksızın kar dağıtımına bağlı vergi kesintisine yönelik ilave bir tarhiyat yapılmayacağı ifadesiyle yetinilmiştir.

Mükelleflerin bu beyanları nedeniyle 2014 yılı geçici vergi beyannamelerinde düzeltme gerektiği taktirde, düzeltme işlemlerinin 31 Aralık 2014 tarihine kadar yapılması mümkündür.

Tebliğde, mükelleflerce kar dağıtımı yapılması halinde ticari bilanço açısından dağıtılabilir ticari kar tutarının; bu Madde kapsamında beyan edilen ve olağandışı giderler olarak muhasebeleştirilen tutarlar dikkate alınmaksızın tespit olunacağı ifadesi de mevcuttur.

 

 

Saygılarımızla,

 

 

 

 

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.