Sirküler

Kesinleşmiş Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması

 

SİRKÜLER

09/06

 

15/09/2014

 

 

KONU:

* Kesinleşmiş Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması

KESİNLEŞMİŞ KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI:

11 Eylül 2014 tarihli mükerrer Resmi Gazete’de yayımlanan 6552 sayılı Kanun ile vergi ve diğer bazı kamu alacaklarının yeniden yapılandırılarak ödenmesi imkanı getirilmiştir.

Sirkülerimizde 6552 Sayılı Kanunun sadece 73. Maddesi kapsamında yapılandırılan alacaklarla ilgili düzenlemelere yer verilmiştir.

1. Maliye Bakanlığı Tahsil  Dairelerince  Tahsil Edilen Alacaklar:

1.1. Vergi, Ceza, Faiz ve Zamlar:

* 30 Nisan 2014 ve öncesi dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları (vergi ziyaı cezası), gecikme faizi ve zamları,

* 2014 yılına ilişkin olarak 30 Nisan 2014 ve öncesinde tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları (vergi ziyaı cezası), gecikme faizi ve zamları,

* 30 Nisan 2014 ve öncesinde yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları (usulsüzlük ve özel usulsüzlük)

(2013 yılına ilişkin yıllık Gelir Vergisi beyannamesinin ve 2014 yılı Motorlu Taşıtlar Vergisinin 2. taksitleri hariçtir)

Kapsama girenlere örnek olarak; 2013 yılına ilişkin kurumlar vergisi beyannamesi, 2014 yılı Mart ayına ilişkin aylık muhtasar, KDV ve damga vergisi beyannamelerini sayabiliriz.

1.2. Bazı İdari Para Cezaları:

1111 sayılı Askerlik Kanunu,  5539 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, 39 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu,  2972 sayılı Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun,  3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanun, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu, mülga 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun, 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince 30 Nisan ve  2014 öncesinde verilen idari para cezaları.

1.3. Diğer Bazı Alacaklar:

Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında takip edilen; adli ve idari para cezaları ile mülga 6326 sayılı Petrol Kanununa istinaden alınan Devlet hissesi ve Devlet hakkı, 6491 sayılı Türk Petrol Kanununa istinaden alınan Devlet hissesi,  mülga 6747 sayılı Şeker Kanununa istinaden alınan şeker fiyat farkı,  79 sayılı Milli Korunma Suçlarının Affına, Milli Korunma Teşkilat, Sermaye ve Fon Hesaplarının Tasfiyesine ve Bazı Hükümler İhdasına Dair Kanuna istinaden alınan akaryakıt fiyat istikrar payı ve akaryakıt fiyat farkı, 3213 sayılı Maden Kanununa istinaden alınan Devlet hakkı ve özel idare payı ile madencilik fonu, mülga 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye istinaden alınan kılavuzluk ve römorkörcülük hizmet payları hariç olmak üzere, asli ve ferî amme alacaklarından (4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında olup tahsil dairesine takip için intikal etmiş olan amme alacakları dâhil)

Yukarıda 1.1. , 1.2. ve 1.3. Bölümlerinde sayılanlardan kesinleşmiş olup, 11 Eylül 2014 tarihi itibariyle vadesi geldiği hâlde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan alacakların ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, cezai faiz ve gecikme zammı yerine (11 Eylül 2014 tarihine kadar) yurt içi üretici fiyat endeksindeki (Yİ.ÜFE) aylık değişim oranına göre hesaplanan tutarın Maddeye uygun şekilde ödenmesi halinde, alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî amme alacaklarının tahsilinden vazgeçilmektedir.

Kısaca, vergi aslı ve cezanın tamamı ödeme kapsamındadır. Sadece, gecikme faizi, gecikme zamı yerine Yİ.ÜFE endeksine göre hesaplanan tutar ödenecektir.

Buna karşılık; usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında yapılandırma yapıldığı taktirde cezanın % 50 si silinecektir.

İhtirazi kayıtlı verilen beyannameler de kapsama dahildir

11 Eylül 2014 itibariyle kesinleşmemiş alacaklar kapsama girmemektedir. Örneğin; anılan dönemlerle ilgili olsa da vergi incelemesi devam edenler, uzlaşma safhasındaki alacaklar, ikmalen, re’sen ve idarece yapılan tarhiyatlara karşı açılmış ve devam etmekte olan dava safhasındaki alacaklar kapsam dışındadır.

Yapılandırma şartları içerisinde aşağıdaki hususlar da sayılmıştır:

* Yapılandırma talep eden mükelleflerin kapsama giren borçları için dava açmamaları ve açılmış davalardan (örneğin; ödeme emirlerine karşı açılan davalar) vazgeçmesi gerekmektedir.

* Yıllık gelir veya kurumlar vergisi, stopajlar, KDV, ÖTV için yapılandırma talep edenler, taksit süresi içinde bu vergi türlerine ilişkin olarak verdikleri beyannamelerle tahakkuk eden vergileri (her bir vergi türü için) bir yılda 2 den fazla süresinde ödememiş olmaları halinde yapılandırılan borcun kalan kısmı için haklarını kaybedeceklerdir. (6183 sayılı Kanunda belirtilen çok zor durumu hali hariç)

Başvuru ve Ödeme:

Yeniden yapılandırma hükümlerinden yararlanmak isteyen ve gerekli şartları taşıyan borçlular Kasım ayı (2014) sonuna kadar başvuruda  bulunacaktır.

Yapılandırılan borcun ilk taksiti Aralık (2014) ayından başlamak üzere 2 şer aylık dönemler halinde 6,9, 12 ve 18 eşit taksitle ödenmesi gerekecektir. Borçlular buna uygun tercihte bulunacaktır.

Ancak, taksitle ödeme halinde taksit süresine bağlı olarak ayrıca faiz ödenmesi de sözkonusudur. Şöyle ki,  yapılandırılan borç tutarı seçilen taksit süresine bağlı olarak aşağıdaki katsayılarla çarpılacak ve bu şekilde bulunan toplam tutar taksit sayısına bölünerek ödenecek taksit tutarları hesaplanacaktır.

 

6   eşit taksit için (toplam 12 ay)

1,05

9   eşit taksit için (toplam 18 ay)

1,07

12  eşit taksit için (toplam 24 ay)

1,10

18  eşit taksit için (toplam 362 ay)

1,15

 

Eğer, yapılandırılan borcun tamamı ilk taksit süresi içinde ( Aralık- 2014 sonuna kadar) ödenirse yukarıda belirtilen katsayılarla çarpılma işlemi, dolayısıyla ilave faiz ödenmesi sözkonusu olmayacaktır.

Bir yıl içinde  2 den fazla taksitin süresinde ödenmemesi yada eksik ödenmesi halinde Madde hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecek olup, bir yıl içinde en fazla 2 taksitin ödenmesinde gecikme olması halinde eksik ödenen tutarlar son taksitten sonraki ayın sonuna kadar gecikme zammı oranında hesaplanan geç ödeme zammı ile birlikte  ödenirse şartlar ihlal edilmiş olmayacaktır.

Maddede; ödemelerin kredi kartıyla yada vergi iade alacaklarına mahsuben yapılmasına ilişkin hususlar ve şartlar da belirtilmiştir.

Yapılandırma kapsamına giren alacaklara karşılık, 11 Eylül 2014 den önce tahsil edilmiş olan tutarların red ve iadesi sözkonusu değildir.

2. Emlak Vergisi, Çevre Temizlik Vergisi, Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Katkı Payı, Belediyelerin ve İSKİ’nin Su Alacakları

Yukarıda sayılanlar ve bunlara bağlı ceza, faiz, zamlardan vadesi 30 Nisan 2014 ve öncesi tarihli olduğu hâlde kesinleşmiş olup 11 Eylül 2014 tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan alacaklar da 1. Bölümde sayılan şekilde yeniden yapılandırılabilecektir.

 

Saygılarımızla,

 

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.