Sirküler

E.Fatura kullanma zorunluluğu 1 Nisan 2014 tarihinde başlayacaktır.

SİRKÜLER

03/02

 

05/03/2014

 

 

KONU:

* E.Fatura kullanma zorunluluğu 1 Nisan 2014 tarihinde başlayacaktır.

 

E-FATURA ZORUNLULUĞU 1 NİSAN 2014 TARİHİNDE BAŞLAYACAKTIR

Bilindiği üzere, 397 ve 421 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile bazı mükelleflere e.fatura kullanma zorunluluğu getirilmişti. Kullanıcı hesapları aktive edilenler sisteme dahil olmalarından itibaren yine sisteme kayıtlı olanlara e.fatura düzenlemek ve onlardan e.fatura almak zorundadır. Zorunluluk kapsamına giren mükelleflere sisteme dahil olabilmeleri için 31 Aralık 2013 tarihine kadar süre tanınmıştı.

 

E.Fatura için başvuru yapan bütün mükelleflerin kullanıcı hesapları Gelir İdaresi Başkanlığı’nca (GİB) 1 Ocak 2014 tarihinde aktive edilmiştir. Entegrasyon yada özel entegrasyon için başvuruda bulunanlardan işlemlerini tamamlayamayanların da GİB portal hesapları 1 Ocak 2014 itibariyle aktive edilmiştir.

433 Sıra No’lu Genel Tebliğ ile 1 Nisan 2014 tarihine kadar uygulamaya geçiş kolaylığı sağlanmış ve 1 Nisan 2014 tarihine kadar e.fatura zorunluluğu ertelenmiştir. 1 Nisan 2014 tarihine kadar E.Fatura uygulamasına dahil olan mükelleflere, aralarında yapacakları mal ve hizmet satımlarında isterlerse e.fatura düzenleyebilecekleri gibi isterlerse de kağıt fatura da düzenlemelerine imkan tanınmıştır.

1 Nisan 2014 tarihinden itibaren, artık sisteme kayıtlı olan mükelleflerin aralarındaki mal ve hizmet alışverişlerinde e.fatura düzenlenmesi ve alınması zorunlu olacak olup, bu kapsamdaki işlemlerde kağıt fatura düzenlenmesi sözkonusu olmayacaktır.  

Bu sebeple entegrasyon yada özel entegrasyon yöntemi ile başvuruda bulunan mükelleflerin bu süreçte işlemlerini tamamlamaları gerekmektedir. İşlemlerin tamamlanamaması halinde 1 Nisan 2014 tarihinden itibaren GİB portalını kullanarak E.fatura göndermek ve almak zorundadırlar.

E.fatura portal kılavuzunda ve Gelir İdaresi’nin E.Fatura internet sitesinde portal yöntemi ile yüklenecek fatura sayısının aylık 5000 adedi geçemeyeceği, bu sayının 1 Nisan 2014 tarihinden itibaren 500 adetle sınırlandırılacağı belirtilmiştir.

Mükelleflerin iş hacimlerini ve aylık e.fatura düzenleme sınırını da gözönüne alarak, entegrasyon veya özel entegrasyon yöntemi ile başvurmuşlar ise ivedilikle işlemlerini tamamlamaları önem arzetmektedir .Aksi halde aylık 500 adet üzerinde e.fatura düzenlemelerinin gerekmesi halinde, GİB Portal yönteminin yetersiz kalacağını ve e.fatura düzenleme zorunluluğu olmasına ragmen kağıt ortamında düzenlenen faturaların hiç düzenlenememiş sayılacağını hatılatmak isteriz. Ayrıca e.fatura düzenleme zorunluluğuna uymayan mükelleflerin, düzenlenecek her belge için belgeye yazılacak tutarın % 10’u oranında özel usulsüzlük cezası ile karşı karşıya kalmaları sözkonusu olacaktır.

Ayrıca, Vergi Usul Kanununun ilgili hükümlerine göre mükellefler, gerek düzenledikleri gerekse adlarına düzenlenen faturaları, yasal süreler dahilinde muhafaza ve istendiğinde ibraz etmekle yükümlüdürler. E-faturanın veri bütünlüğünün sağlanması ile kaynağının inkar edilemezligi Mali Mühürle garanti altına alınmaktadır. Mührün doğruluk ve geçerlilik kontrolünün ancak elektronik ortamda yapılabilmesi nedeniyle e-faturanın kağıda basılarak saklanması söz konusu değildir.

Bu nedenle mükellefler, düzenledikleri ve aldıkları e-Faturaları, üzerindeki Mali Mühürü de içerecek sekilde kanuni süreler dahilinde kendi bünyelerindeki elektronik, manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istendiğinde elektronik, manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla ibraz edeceklerdir. Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, arşivlenen faturaların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri, veritabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup, e-faturalara istendiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve faturaların okunabilir kağıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir.

Mükelleflere ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem sistemlerinde saklanması esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik saklama yapılabilecektir. E-fatura saklama hizmeti verme izni alan kurumların listesi Gelir İdaresi’nin E.Fatura internet sitesinde yeralmaktadır. Ancak elektronik saklama hizmetinin bu kurumlardan alınması mükelleflerin elektronik faturalarının muhafaza ve ibraz sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

Portal yöntemini kullanan mükelleflerin faturaları ve posta kutusu yanıtları sistemde tutulmaktadır. Ancak faturaları ve posta kutusu yanıtlarını saklamak mükellefin kendi sorumluluğundadır. Faturaların Vergi Usul Kanunu uyarınca beş yıl boyunca saklanması zorunluluğu da göz önüne alınarak bilgisayara indirilmesi ve muhafaza edilmesi gerekmektedir. Portaldeki faturaların (arşivlenerek) ve posta kutusu yanıtları bilgisayara indirilerek saklanması gerekmektedir. Portalden indirerek arşivlemediğiniz faturaların ve posta kutusu yanıtlarının saklanma yükümlülüğü Gelir İdaresi Başkanlığının sorumluluğunda değildir.

Bu sebeple; 1 Nisan 2014 tarihine kadar mükelleflerin e-fatura süreçlerini gözden geçirmeleri ve e.fatura saklama ve ibraz yükümlülüklerine dair işlemlerini de yerine getirmeleri gerektiğini hatırlatırız.

 

 

Saygılarımızla,

 

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz

 

 

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.