Gündem

Değerli Konut Vergisinin Hukuki Geçerliliği Ve İtiraz Süreci

07.12.2019 tarihli Resmi Gazete’de 7194 sayılı Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yayımlanmış ve bu kanunun 30 uncu maddesi ile müteakip maddeleri uyarınca Emlak Vergisi Kanunu içerisine “Değerli Konut Vergisi” başlığıyla yeni bir vergi ihdas edilmiştir.

Kanun kapsamında verginin konusunu Türkiye sınırları içinde bulunan mesken nitelikli taşınmazlardan bina vergi değeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değeri 5.000.000 Türk lirası ve üzerinde olanlar değerli konutlar oluşturmaktadır.

Kanunda yapılan düzenleme ile Değerli konut vergisine tabi mesken nitelikli taşınmazlardan değeri;

5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında olanlar   (Binde 3)

7.500.001 TL ile 10.000.000 TL arasında olanlar (Binde 6)

10.000.001 TL’yi aşanlar                                         (Binde 10)

oranında vergilendirilecektir.

Gündemimizin yayım tarihi itibariyle söz konusu verginin uygulamasına ilişkin tebliğ vb. açıklayıcı düzenlemeler yayımlanmamış olup, gündemimizin konusunu mezkûr vergiye ilişkin kanun kapsamında ki düzenlemeler ile bu düzenlemelere karşı idari ve yargı organları dahilindeki çözüm yolları oluşturmaktadır.

A. Taşınmazların Bildirilen Değerlerine İtiraz:

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce ilgili mevzuat kapsamında yapılan veya yaptırılan değerleme sonucunda belirlenen ve değeri 5.000.000 TL’yi (bu tutar dâhil) aşan mesken nitelikli taşınmazlar mükellefleri tarafından ulaşılabilecek şekilde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün internet sitesinde ilan edilecek ve ilgilisine ayrıca tebliğ edilecektir. Bu kapsamda http://tasinmazdegerleme.tkgm.gov.tr/ sitesine taşınmazların değerlerinin tespit edilmeye başlandığı görülmektedir.

Sitede yer alan değerin öğrenilmesi taşınmaza ilişkin yapılacak bildirimin tebellüğ edilmesi olmayıp, bildirim Tapu Kadastro genel Müdürlüğünce mükellefine ayrıca tebliğ edilecektir. Tebligatlar bilinen şekli ile posta veya memur vasıtasıyla yapılabileceği gibi Kayıtlı Elektronik posta adresi bulunan mükelleflere elektronik ortamda da yapılabilecektir.

Tebliğ tarihinden itibaren on beşinci günün sonuna kadar Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne itiraz edilmeyen mesken nitelikli taşınmaz değeri kesinleşecektir.

Kendilerine değer bildirimi tebliğ edilen mükelleflerin bildirimlerin tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü’ne (veya konutun bulunduğu yerdeki TKGM’ ne bağlı il müdürlüğüne) hitaben yazılmış bir dilekçe ile itirazda bulunmaları değerin kesinleşmesini engellemek açısından önem arz etmektedir. Zira değere itiraz idari işlemin yargı yoluna taşınmasının ilk ve geçerli adımıdır.

Süresinde yapılan itirazlar, on beş gün içinde değerlendirilerek sonuçlandırılacak ve kesinleşen değer, aynı usulle ilan ve ilgilisine tebliğ edilecektir.  Kendilerine ikinci tebliğ yapılan mükellefler 30 gün içinde söz konusu değerin nasıl belirlendiğinin dayanaklarının olmadığı, bu değerin herhangi bir değerleme raporuna dayanmadığı, belirlenen değer ile emlak vergi değeri arasında bariz fark olduğu gb. gerekçelerle konuyu yargıya taşımaları kişilerin hak kaybı yaşamamaları adına önemlidir.

Yargıya taşınacak davanın yürütme durdurma talepli olarak açılması ve mahkemenin de bu yönde karar vermesi durumunda ödenen bedellerin iadesi söz konusu olabilecektir.

B. Değerli Konut Vergisi Beyannamesinin İhtirazi kayıt ile Verilmesi:

Mükellef tarafından, mesken nitelikli taşınmaza ilişkin bina vergi değeri ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değer, buna ait vesikalarla, mesken nitelikli taşınmazın bulunduğu yerdeki Gelir İdaresi Başkanlığına bağlı yetkili vergi dairesine, mesken nitelikli taşınmazın değerinin 5.000.000 TL yi aştığı (bu tutar dâhil) yılı takip eden yılın şubat ayının 20 nci günü sonuna kadar beyanname ile beyan edilecek ve vergi, yetkili vergi dairesince yıllık olarak tarh ve tahakkuk olunacaktır.

Mükelleflerin TKGM’ nce bildirilen değerleri yargı yoluna taşımalarının yanında bildirilen değerler üzerinden beyan edilmesi gereken Değerli Konut Vergisi Beyannamelerini de ihtirazi kayıt açıklaması ile verip bu beyannameler üzerinden tahakkuk eden vergileri 30 gün içinde Vergi Mahkemelerine taşımaları gerekmektedir. Bu tip davalarda tahsil işlemini durdurabilmek için ayrıca yürütmenin durdurulması talebinde bulunulması ve bu yönde karar verilmiş olması gerekmektedir. Ödeme sırasında da ödeme belgesi üzerine ihtirazi kayıt şerhi de düşülebilecektir. 

TKGM’ nce bildirilen değere itiraz edilmemesi ve dava açılmaması buna karşın sadece ilgili vergi dairesine verilecek beyannamenin ihtirazi kayıt ile verilmesi, verginin kesinleşmesini engellemeyebileceğinden öncelikle bildirilen değere itiraz edilmesi ve itirazı müteakip değere dava açılması gerektiği görüşünde olduğumuzu belirtmek isteriz.

C. Dava Konusu Gerekçelerimiz:

Devletin siyasi sınırları içinde bulunan fert ve kurumlara mükellefiyet yüklemesi Anayasamızın 73’üncü maddesinde hüküm altına alınmıştır. Ancak söz konusu maddenin lafzi esas alındığında kamu gelirleri içerisinde önemli bir yere sahip olan vergi gelirlerinin mükelleflerin mali gücüne göre toplanması ve vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılması anayasanın temel amacıdır.

Ayrıca vergi salınmasında Anayasa’da hukuki güvenlik (madde 2), ölçülülük (madde 35) ve eşitlik (madde 10) ilkelerine riayet edilmesi temel hukuk felsefesi içinde yer alan değiştirilemez hükümlerdir.

 

Değerli Konut Vergisinde;

-Servet unsurlarından sadece gayrimenkulün vergilendirilmesi ve meskenlerin hem Emlak Vergisine hem de Değerli Konut Vergisine tabi tutulması,

-Bir kişinin 4.900.000 değerinde 10 gayrimenkulü olsa bile (daha fazla servete sahip olduğu halde) vergi mükellefiyeti dışında bırakılması,

-Paylı mükellefiyette matrahın hesabında her bir paya isabet değer yerine mesken nitelikteki taşınmazın toplam değerinin esas alınması

yukarıda açıkladığımız vergileme ile ilgili temel ilkelere açıkça aykırıdır.

Gerek TKGM’ ne açılacak davalar için gerekse de vergi dairesine açılacak davalarda söz konusu temel gerekçelere dayanılarak idari işlem aleyhine dava konusu yapılmasını önemle hatırlatırız.

Anayasa mahkemesine bireysel başvuru kapsamında söz konusu işlemin dava konusu yapılabilmesi için olağan kanun yollarının tüketilmesi zorunluluğunu da belirtme isteriz. 

Ayrıca gündemimizin yayımı tarihi itibariyle Değerli Konut Vergisinin yeniden düzenlenmesine ilişkin çalışmalar yapılacağı Cumhurbaşkanlığı basın yayın organları tarafından duyurulmuş olup ancak konuya ilişkin yeni yasal düzenlemeler henüz yayımlanmamıştır.

 

 

Saygılarımızla.

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.