Sirküler

Ticari defterlere ilişkin tebliğ yayımlandı.

Yıl: 
2012
SİRKÜLER
12/06
 
20/12/2012
 
 
KONU:
 
* Ticari defterlere ilişkin tebliğ yayımlandı.
 
 
TİCARİ DEFTERLERE İLİŞKİN TEBLİĞ YAYIMLANDI:
6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunu’nun 64. Maddesinde yer alan;
Fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle belirlenir.”
hükmüne istinaden adıgeçen Bakanlıklarca hazırlanan Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ 19 Aralık 2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olup, aşağıda sunulmuştur.
 
Anonim ve limited şirketlerin fiziki ortamda tutacakları defterler açısından tebliğde yeralan bazı hususları kısaca özetlemek istiyoruz:
 
1. Tutulacak Defterler:
 
Anonim şirketler; yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutmak zorundadır.
 
Limited şirketler; yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutacaklardır. Limited şirketin müdür veya müdürler kurulunun aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilecektir. Müdürler kurulu karar defteri açılış ve kapanış onayları açısından yönetim kurulu karar defteri gibi değerlendirilir. Bu açıdan Tebliğin 11/4 Maddesine bakılmasında fayda bulunmaktadır.
 
Limited şirketlerde halen kullanılmakta olan ortaklar kurulu karar defterleri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla, genel kurul toplantı ve müzakere defteri olarak kullanılmaya devam olunabilecektir.
 
NOT: Bu tebliğde yer almamakla birlikte, Maliye Bakanlığı genel tebliğleri uyarınca anonim şirketler ile sürekli damga vergisi mükellefiyetine tabi diğer mükellefler her yıl tasdike tabi damga vergisi defteri tutmak zorundadır.
 
2. Açılış Onayları:
 
Yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin açılış onayları kuruluş sırasında ve kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna kadar noter tarafından yapılacaktır.
 
 
 
Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen hesap dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir.
 
Halen kullanılmakta olan pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri, yeterli yaprakları bulunmak ve bu tebliğde aranılan bilgilerden eksik olanların yazılması kaydıyla açılış onayı yapılmaksızın kullanılmaya devam edilebilecektir.
 
Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri dışındaki diğer defterler ise her yıl tasdike tabidir.
 
2013 Yılı defterlerinin 2012 yılı sonuna kadar yapılacak onay işlemlerinde ticaret sicili tasdiknamesi aranmayacaktır. Diğer yıllarda ise, kuruluş dışındaki onaylarda bu belge onay için gereklidir.
 
Defterlerin dolması veya sair nedenlerle yeni defter tutulması gerektiği zaman, bunların kullanılmasından önce onaylattırılması gereklidir.
 
3. Kapanış Onayları:
 
Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap döneminin üçüncü ayının sonuna kadar son kaydının altına Noter onayı alınması zorunludur. 
 
4. Onay Yenileme:
 
Yönetim kurulu karar defteri, yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebir yeterli yaprakları bulunması halinde yeni hesap döneminin ilk ayı içerisinde onay yenilemek suretiyle kullanılmaya devam edilebilecektir.
Yevmiye defteri ve yönetim kurulu karar defteri kapanış onayına da tabi olduğundan bunlarda onay yenilemesi ile ilgili olarak Madde:17, kapanış onayına tabi olmayan diğer defterlerdeki onay yenilemesi ile ilgili olarak ise Madde:18 deki düzenleme ve açıklamalara dikkat edilmesinde fayda bulunmaktadır.
 
5. Diğer Hususlar:
 
* İkinci sınıf tüccar sayılanlar, yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre işletme defteri tutmaya devam edebileceklerdir.
 
* Defterler ve bunlara yapılan kayıtların dayanağı belgeler 10 yıl süreyle saklanmak zorundadır. Bir afet yada hırsızlık nedeniyle defterler zayi olursa 15 gün içinde mahkemeye başvurularak zayi belgesi alınabilecektir.
 
* Elektronik ortamda tutulacak defterler bu tebliğe değil, 13 Aralık 2011 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 1 Sıra Numaralı Elektronik Defter Genel Tebliği hükümlerine tabidir.
 
* Defterlerin içermesi gereken bilgilere ( Yevmiye Defteri Madde:6, Defteri Kebir Madde:7, Envanter Defteri Madde:8, Pay defteri Madde:9, Yönetim Kurulu Karar Defteri Madde:10, Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri Madde:11) dikkat edilmelidir.
Saygılarımızla,
EkBoyut
SİRKÜLER-12-06-Ticari defterlere ilişkin tebliğ yayımlandı.docx 171.91 KB
Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.