Sirküler

E.Fatura, E.Defter ve E.Bilet ile ilgili genel tebliğlerde değişiklik yapıldı.

SİRKÜLER

04/04

06/04/2015

 

KONU:

* E.Fatura, E.Defter ve E.Bilet ile ilgili genel tebliğlerde değişiklik yapıldı.

 

E.FATURA, E.DEFTER VE E.BİLET İLE İLGİLİ GENEL TEBLİĞLERDE DEĞİŞİKLİK YAPILDI:

4 Nisan 2015  tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik tebliğleri ile; e.bilet ile ilgili 415 Sıra No’lu,  e.fatura ve e.defter ile ilgili 397 ve 421 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerde bazı değişiklikler yapılmıştır.

Elektronik Fatura ve Elektronik Defter  İle İlgili Genel Tebliğlerdeki Değişiklikler:

397 ve 421 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde elektronik fatura ve elektronik defter ile ilgili düzenlemeler yer almaktadır. 447 ve 448 Sıra No’lu Tebliğler ile sözkonusu tebliğlerde bazı değişiklikler yapılmıştır.

Yapılan değişikliklerinden önemli gördüklerimizi aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz:

E.Fatura ve e.defter kapsamındaki mükelleflerin; tam bölünme, birleşme, tür (nev’i değişikliği sonucu devir alan, birleşilen, yada tam bölünme sonucunda ortaya çıkan yeni şirketlerin de e.fatura ve e.deftere geçmek zorunda oldukları yönünde paragraf eklenmiştir.

Bunun için ise işlemin ticaret siciline tescilinden itibaren en fazla 3 aylık bir süre tanınmıştır.

Kendi bilgi işlem sisteminin entegrasyonu yoluyla e.fatura uygulamasını yürüten mükelleflerin sistemi (mücbir sebepler dışında) sürekli açık tutma zorunluluğu olup, buna uymayanların entegrasyon izinleri iptal edilerek doğrudan e.fatura portalına dahil edilmektedirler. Yapılan değişiklikle entegrasyon izni iptal edilenlerin isterlerse özel entegrasyon yöntemine geçebilme imkanı sağlanmıştır.

421 No’lu Tebliğde yer alan;

“Elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen mükellefler elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere kâğıt ortamında fatura düzenleyemezler; düzenlemeleri halinde kâğıt ortamında düzenlenen bu faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır.”

düzenlemesi kaldırılmıştır. Bununla birlikte; e.fatura kapsamına giren mükelleflerin birbirleri ile olan işlemlerinde e.fatura düzenlemeleri ve almaları zorunluluğu devam etmektedir. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde Vergi Usul Kanununda belirtilen cezalar uygulanacaktır.

Nitekim 397 No’lu Genel Tebliğin 9. Bölümünde aşağıdaki düzenlemeler bulunmaktadır:

“Elektronik fatura uygulamasına dâhil olan mükelleflerin elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere düzenleyecekleri faturaların elektronik fatura olması zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda öngörülen cezai hükümler uygulanacaktır.

“Elektronik fatura uygulamasına dâhil olan mükelleflerin, elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükellefler tarafından gönderilen elektronik faturaları almaları zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununun ilgili hükümlerinde belirtilen fatura almayan mükelleflere tatbik olunan cezai hükümlerin uygulanacağı tabiidir.”

Özel entegratörlere ve saklama hizmeti verenlere, müşterileriyle ilgili bilgileri başkalarıyla paylaşmamaları ve bunların güvenliği ile gizliliğinden sorumlu oldukları hususunda paragraflar eklenmiştir.

397 No’lu Genel Tebliğin “ Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler” başlıklı bölümü yeniden düzenlenmiştir. Bu bölümde daha önce mevcut olan aşağıdaki paragrafa yeni düzenlemede yer verilmemiştir:

“ e-Fatura Uygulamasından yararlanma yetkisi bulunmakla birlikte, bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara uymayan ve Başkanlıkça yapılacak uyarıya rağmen durumlarını düzeltmeyen mükelleflerin, e-Fatura gönderme ve/veya alma yetkileri Başkanlık tarafından yapılacak değerlendirme üzerine iptal edilebilir. Yetkileri Başkanlıkça iptal edilen mükellefler, iptal edilen yetkileri bakımından bir yıl süre ile e-Fatura Uygulamasından yararlanamazlar.”

Mükellefler, e.fatura uygulamasında genel tebliğ düzenlemesi dışında www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan teknik kılavuzlarda yer alan usul ve esaslara da uygun hareket edeceklerdir. Bunlara aykırı biçimde e-Fatura düzenleyen mükellefler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanunu’ndaki cezalar uygulanacaktır.

447 ve 448 Sıra No’lu değişiklik tebliğleri son bölümdedir.

 

Elektronik Bilet Ve Yolcu Listesi Genel Tebliğindeki  Değişiklikler:

415 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde; kara ve deniz yolu ile şehirlerarası veya uluslararası yolcu taşımacılığı işinde faaliyet gösteren mükelleflerin, elektronik ortamda bilet ve yolcu listesi düzenlemeleri, yolcularına iletmeleri ve bunları saklamalarına ilişkin düzenlemeler yer almaktadır. 446 Sıra No’lu Tebliğle sözkonusu tebliğde bazı değişiklikler yapılmıştır.

Bu değişiklikler arasında; daha önce güvenli elektronik imza ile bu belgelerin imzalanması aranırken bunun yerine elektronik sertifika ile imzalanması zorunluluğunun getirilmesini ve özel entegratör kullanma imkanı sağlanmasını da sayabiliriz.

415 No’lu tebliğin elektronik biletlerin gider kaydıyla ilgili bölümlerini hatırlatmak amacıyla aşağıdaki aşağıda sunuyoruz:

“6.Elektronik Bilet Bedelini Gider Kaydedecek Mükellef Bilgilerinin Alınması

Bilet bedelinin gider kaydedilebilmesi için yolcu bilgilerinin kaydedildiği aşamada bilet alan kişiye/kişilere Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinin birinci fıkrası kapsamında olup, tutarını vergi kanunları uyarınca gider kaydetmek üzere bilet alıp almayacakları sorulacak; alınacağı bilgisinin girilmesi durumunda hesabına yolculuk yaptıkları mükellefin adı-soyadı/unvanı, vergi dairesi ve VKN/TCKN bilgileri girilecektir.

Seyahat firmalarının şube, acente, çağrı merkezleri ve internet şubeleri aracılığıyla alınan biletler için de, yolcuya yukarıda izah edildiği şekilde gider kaydedilip kaydedilmeyeceğinin sorulması, olumlu cevap alınması halinde yolcu bilgilerine ilaveten mükellef bilgilerinin de alınması gerekmektedir.

7. Elektronik Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi

Vergi mükellefleri tarafından, e-Bilet düzenleme izni alan mükelleflerin, bu Tebliğin 11 inci bölümünün birinci paragrafında belirtilen durumlar haricinde, sadece elektronik sertifika ile imzalanmış e-Biletleri gider gösterilebilecek veya indirime konu edilebilecektir. Hesabına yolculuk yapılan durumlarda hesabına yolculuk yapılan mükellefin bilgilerinin de e-Bilet üzerinde yer alması zorunludur. Aksi takdirde bilet bedeli gider gösterilemeyecek veya indirime konu edilemeyecektir. Bu biletler tutarına bakılmaksızın fatura yerine geçen belge olarak kabul edilecektir.

Yolcunun kendisinin, tutarı gider kaydedebilecek bir mükellef olması halinde kendi bilgileri haricinde ayrıca bilgiye yer verilmesine lüzum olmadığı tabiidir.

Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletlerin elektronik sertifika ile imzalanmış şekilde yasal saklama süresince elektronik ortamda saklanması gerekmektedir. Elektronik sertifika ile imzalanmamış e-Biletler, saklama, muhafaza ve ibraz ödevlerinin yerine getirilmesi açısından hüküm ifade etmeyecektir.

Ayrıca gider gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletlerin kâğıt çıktılarının tevsik edici belge olarak kabulü mümkün bulunmamaktadır.”

Tebliğin 11. Bölümünün birinci paragrafında arıza veya kesinti durumunda anlaşmalı matbaaya bastırılmış veya Notere onaylattırılmış basılı kağıt bilet kullanılabileceği belirtilmektedir.

446 Sıra No’lu değişiklik tebliği son bölümdedir.

 

 

Saygılarımızla,

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.