Sirküler

Bazı Vergi Kanunlarında Önemli Değişiklikler İçeren Kanun Teklifi TBMM ye Sunulmuştur. 29.11.2023

Sirküler

11/10

29.11.2023

Konu:

Bazı Vergi Kanunlarında Önemli Değişiklikler İçeren Kanun Teklifi TBMM ye Sunulmuştur.

 

Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi TBBM’ ye 24.11.2023 tarihinde sunulmuştur.

İş bu sirkülerimizde Kanun teklifi ile vergi mevzuatında yapılması öngörülen düzenlemelerden öne çıkanların özetine yer verilecektir. Kanun teklifi TBMM de kabul edilip yürürlüğe girdiğinde detaylı açıklamalara yer verdiğimiz sirkülerimiz müşavirliğimiz tarafından ayrıca yayımlanacaktır.

 

1. Kurumlar vergisinden istisna edilen kurum kazançları, Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinde hüküm altına alınmış olup bu istisnalardan bir tanesini de yurt dışı iştirak kazançları istisnasıdır. İstisnanın uygulanabilmesi için kurumların, KVK ‘nun 5/1-b bendinde yer alan şartları topluca sağlamaları gerekmekte olup istisna yurt dışı iştirak kazancının %100 üne uygulanmaktadır.

 

Kanun teklifi ile KVK’nun 5/1-b bendine yeni ilave bir hüküm eklenerek; kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan anonim ve limited şirket niteliğindeki yabancı kurumlara iştirak eden kurumlara, yurt dışı iştirakin ödenmiş sermayesinin en az % 50’sine sahip olunması ve kazancın elde edildiği hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe kadar Türkiye'ye transfer edilmiş olması şartıyla, Kurumlar Vergisi Kanununun 5/1-b maddesinde belirtilen diğer şartlar aranmaksızın iştirak kazancı istisnasının %50 oranında uygulanması düzenlenmektedir.

 

Benzer bir düzenleme Gelir Vergisi Kanunu’nda da yapılarak gerçek kişilerce, kanunî ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan anonim ve limited şirket niteliğindeki kuramların ödenmiş sermayesinin en az %50’sine sahip olunması ve elde edilen kar payının elde edildiği takvim yılına ilişkin yıllık gelir vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe kadar Türkiye’ye getirilmesi şartıyla, elde edilen kar paylarının %50 si gelir vergisinden istisna edilmektedir.

 

2. Kurumlar Vergisi Kanununa göre Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilerle, iş yeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara Türkiye’de verilen ve münhasıran yurt dışında yararlanılan mimarlık, mühendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı tutma, çağrı merkezi, ürün testi, sertifikasyon, veri saklama, veri işleme, veri analizi ve ilgili bakanlıkların görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca belirlenen mesleki eğitim hizmeti alanlarında faaliyette bulunan hizmet işletmeleriyle ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak eğitim ve sağlık alanında faaliyet gösteren ve Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilere hizmet veren işletmelerin münhasıran bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancın %50’sinin belli koşullar altında beyan edilen kurum kazancından indirilebileceği hüküm altına alınmıştır. 

 

Kanun teklifi ile bu hizmetlerden elde edilen kazançlara indirim uygulanabilmesi için kazancın tamamının, elde edildiği hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe kadar Türkiye’ye transfer edilmesi şartı getirilmekte ve indirim oranı %80’e çıkarılmaktadır.

 

Benzer düzenleme gelir vergisi mükellefleri içinde sağlanmaktadır.

 

3.Bilindiği üzere  ihracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi oranı 5 puan indirimli, sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iştigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetinden elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi oranı ise 1 puan indirimli uygulanmaktadır.

Hali hazırda aracılı ihracat sözleşmesine dayanarak imalatçı kurumların dış ticaret sermaye şirketleri veya sektörel dış ticaret şirketleri üzerinden gerçekleştirdikleri satışlar ihracat kabul edilmemekte ve kurumlar vergisi indirim oranı 1 puan indirimli uygulanmaktadır.

Kanun teklifi ile aracılı ihracat sözleşmesine dayanarak imalatçı veya tedarikçi kurumların dış ticaret sermaye şirketleri veya sektörel dış ticaret şirketleri üzerinden gerçekleştirdikleri ihracat faaliyetlerine ilişkin elde ettikleri kazançlar için de 5 puanlık indirimden faydalanmaları sağlanmaktadır.

 

4. Kanun Teklifi ile ticari Kazanç kapsamında gelir elde eden tüm mükellefler (Kurumlar Dahil); ihracat, yurt dışında inşaat, onarma, montaj ve taşımacılık işleri ile ilgili olarak yapmış oldukları ve belgesini temin edemedikleri giderlerine karşılık olmak üzere, anılan faaliyetlerden sağlanan hasılatın binde beşini aşmamak şartıyla hesaplanan bu giderlerini ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapabilmektedir. Bu uygulama götürü gider olarak adlandırılmaktadır.

Kanun teklifi ile götürü gider uygulaması yürürlükten kaldırılmaktadır.

 

5. Kur korumalı mevduat ve katılım hesaplarına uygulanan kurumlar vergisi istisnasının süresi 31.12.2023 tarihinde dolmaktadır.

Kanun teklifi ile kur korumalı mevduat ve katılım hesaplarına uygulanan kurumlar vergisi istisnasının süresi 30.06.2024 tarihine kadar uzatılmaktadır.

6. Kanun Teklifi ile Vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar tarafından sorumlu sıfatıyla 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edilerek ödenen KDV’nin indirim konusu yapılmasına ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Böylece 2 No.lu KDV ile beyan edilmeyen KDV nin indirim konusu yapılmaması sağlanmaktadır.

Ayrıca  vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanların katma değer vergisi beyannamelerini (KDV 2) verecekleri tarih öne çekilerek vergilendirme dönemini takip eden ayın 19 uncu günü olarak belirlenmektedir. Vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanların beyan ettikleri katma değer vergisi (KDV 2) tutarlarını ödeme tarihi öne çekilerek vergilendirme dönemini takip eden ayın 21 inci günü olarak belirlenmektedir.

7. Kanun teklifi ile Serbest Bölgelere yapılan teslimlerin ÖTV Kanunu bakımından ihracat istisnası kapsamında olmadığı ÖTV Kanununda hüküm altına alınmaktadır.

 

Kanun Teklifi sirkülerimiz ekinde yer almaktadır.

Saygılarımızla,

 

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.