Sirküler

7524 Sayılı Kanun’un Vergi Usul Kanunu Düzenlemeleri.

Sirküler

08/07

05.08.2024

Konu :

7524 Sayılı Kanun’un Vergi Usul Kanunu Düzenlemeleri.

 

02.08.2024 tarih ve 32620 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 7524 Sayılı” Vergi Kanunları İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” (“Değişiklik Kanunu” olarak anılacaktır) ile Vergi Usul Kanunu’nda değişiklik yapılmıştır.

 

Söz konusu Değişiklik Kanunu ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişikliklere iş bu sirkülerimizde yer verilmiştir.

 

1.  Hazine ve Maliye Bakanlığına, elektronik ticaret dahil olmak üzere internet ve diğer dijital ortamların reklam, ilan, satış ve kiralama gibi ticari amaçlarla kullanıldığı durumlarda vergi güvenliğini sağlamak amacıyla çeşitli hizmet sağlayıcılara ve aracılara bildirim verme yükümlülüğü getirebilmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır.

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

2. Kıymetli madenler borsasında işlem gören kıymetli madenlerin (Altın, gümüş, platin ve paladyum gb.) değerleme işlemlerinde değerleme ölçüsü olarak borsa rayicinin kullanılabilmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır. Böylece kıymetli maden üretim ve alım-satımı ile iştigal eden mükelleflerin aktiflerinde ticari mal olarak kayıtlı olanlar hariç olmak üzere, mükelleflerin aktiflerinde tasarruf amacıyla tutmuş oldukları kıymetli madenler ile kıymetli maden ile olan alacak ve borçların borsa rayiciyle değerlenmesi mümkün hale gelmiştir.

 

Kıymetli madenlere dayalı fiziki ya da kaydi olarak açılan mevduat hesapları ile kredi hesapları da borsa rayici ile değerlenecektir.

 

Ayrıca, kıymetli maden ile olan mevduat veya kredi sözleşmelerine müstenit alacaklar ve borçlar değerleme gününe kadar hesaplanacak faizleriyle birlikte dikkate alınacaktır.

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

 

3. Ticari, zirai veya mesleki faaliyet kapsamında vergi dairesinin bilgisi dışında mükellefiyet tesis ettirmeksizin kayıt dışı faaliyette bulunmak suretiyle vergi ziyaına sebebiyet verilmesi durumunda kesilecek vergi ziyaı cezasının %50 artırımlı uygulanması hükme bağlanmıştır.

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

 

4. VUK’un 352 inci maddesi kapsamında kesilecek usulsüzlük cezaları artırılmıştır.

 

Mükellef Grupları

Birinci derece usulsüzlük cezası

İkinci derece usulsüzlük cezası

Eski

Yeni

Eski

Yeni

Sermaye şirketleri

1.100 TL

20.000 TL

580 TL

10.000 TL

Sermaye şirketleri dışında kalan birinci sınıf tüccar ve serbest meslek erbabı

660 TL

10.000 TL

330 TL

5.000 TL

İkinci sınıf tüccarlar

330 TL

5.000 TL

150 TL

3.500 TL

Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar

150 TL

3.500 TL

87 TL

2.250 TL

Kazancı basit usulde tespit edilenler

87 TL

2.250 TL

40 TL

1.500 TL

Gelir Vergisinden muaf esnaf

40 TL

1.500 TL

23 TL

1.000 TL

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

5. VUK’un 353 üncü maddesi kapsamında kesilecek özel usulsüzlük cezaları artırılmış ayrıca, yapılan düzenlemeyle, bir takvim yılı içerisinde söz konusu birinci fıkrasının (1) ve (2) numaralı bentleri uyarınca birden fazla özel usulsüzlük cezası kesilmesi durumunda caydırıcılığı artırmak amacıyla artan ceza uygulamasının getirilmiştir.

Arttırılarak Uygulanacak Özel Usulsüzlük Cetveli Aşağıda Yer Almaktadır:

 

2 Sayılı Cetvel

 

353 üncü Maddenin Birinci Fıkrasının (1) Numaralı Bendi Ceza Miktarı (Asgari-TL)

353 üncü Maddenin Birinci Fıkrasının (2) Numaralı Bendi Ceza Miktarı (TL)

2. Tespit

20.000

20.000

3. Tespit

30.000

30.000

4. Tespit

40.000

40.000

5. Tespit

50.000

50.000

6. ve Sonraki Tespitler

100.000

100.000

 

VUK 353 maddesinin Birinci Fıkrasının (1) Numaralı Bendi ile aynı fıkranın (2) Numaralı Bendinde yer alan cezalar esas olarak VUK hükümleri kapsamında verilmesi ve alınması gereken tevsik edici belgelerin alınmaması ve/veya verilmemesine ilişkindir.

 

Örnek: Vergi idaresi tarafından yapılan ilk tespitte mükellef tarafından iki adet ödeme kaydedici cihaz fişinin düzenlenmediği anlaşılmıştır. Buna göre mükellef hakkında iki adet 10.000 Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilecektir. (İlk tespitte kesilecek ceza tutarı 10.000 TL dir.)

 

Aynı takvim yılı içerisinde aynı mükellef hakkında yapılan tespitte mükellefin üç adet ödeme kaydedici cihaz fişi, bir adet fatura düzenlemediği tespit edilmiştir. Buna göre mükellef hakkında aynı takvim yılı içerisinde fatura yönünden birinci tespit yapılması nedeniyle 10.000 Türk lirasından az olmamak suretiyle fatura bedelinin %10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası, ödeme kaydedici cihaz fişi yönünden ise ikinci tespit yapılması nedeniyle üç adet 20.000 Türk lirası özel usulsüzlük cezasının kesilmesi söz konusu olacaktır.

 

Belgelerin düzenlenmediğinin veya VUK hükümleri dışında belge düzenlendiğinin vergi idaresine bildirilmesi durumlarında özel usulsüzlük cezasının artırımlı olarak uygulanmasına ilişkin hükümler ilgili maddeye eklenmiştir.

Vergi mükellefi olmayan kişilerin; fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almadıklarının tespit edilmesi halinde bunlara her bir belge için 5.000 Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilmesi hükme bağlanmıştır.  

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

6. Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmaların bilgi değişimi hükümleri kapsamında bilgi toplanmasını amaçlayan hükümler kapsamında getirilen zorunluluklara uymayanlara özel usulsüzlük cezası kesilebilmesine amacıyla VUK hükümlerine ekleme yapılmıştır.

 Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumları veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayan mükelleflerden her birine, her bir işlem için bu maddeye göre uygulanan cezalardan az olmamak üzere işleme konu tutarın % 5'i nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilmektedir.

 

Söz konusu oran %10 a yükseltilmiştir.

Ayrıca tevsik zorunluluğuna aykırı bir şekilde ödeme yapanların, durumu ödemeyi takip eden beş iş günü içerisinde kendiliğinden idareye bildirmesi halinde, ödemede bulunan adına özel usulsüzlük cezası kesilmeyeceği hükme bağlanmıştır.

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

7. Mükelleflerin mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatlarının, kendi adına kayıtlı hesaplar yerine, başka kişiler adına kayıtlı hesaplar aracılığıyla yapılması durumunda, başkalarının hesabını kullanan ve kendi hesabını kullandıranlara asgari tutardan az olmamak üzere işleme konu tutarın %10 oranında özel usulsüzlük cezası kesilmesi hükme bağlanmıştır.

Ayrıca mal teslimi veya hizmet ifaları için kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılarak yapılan tahsilatları, başka mükelleflerin veya mükellef olmayanların elektronik cihazları/sistemleri (POS ve benzeri cihazlar) aracılığıyla yapanlara ve bu elektronik cihazları/sistemleri kullandıranlara özel usulsüzlük cezası kesilmesi hükme bağlanmıştır.

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

 

8. Uzlaşma müessesesi kapsamında mevcut durumda; mükellefler ikmalen, re'sen veya idarece tarh edilen vergilerle bunlara ilişkin vergi ziyaı cezaları, vergi incelemesine dayanılarak tarh edilecek vergiler ve bunlara ilişkin kesilecek vergi ziyaı cezaları ile kanunla belirlenen tutarı aşan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları için uzlaşma talebinde bulunabilmektedir.

Düzenleme ile vergi aslı uzlaşma kapsamından çıkarılmıştır. Bu düzenlemeye bağlı olarak VUK hükümlerinde gerekli değişiklik yapılmıştır.

Yapılan düzenleme ile mevcut uzlaşma başvuruları Vergi Usul Kanununun değiştirilmeden önceki hükümlerine göre sonuçlandırılacaktır.

 

(Yürürlük Tarihi: Değişiklik Kanunu Yayım tarihinde)

 

 

Değişiklik Kanunu’na 08/03 sayılı sirkülerimiz yer verdiğimizden ilgili Kanun iş bu sirkülerimizin eki yapılmamıştır.

Saygılarımızla,

 

Bu dokümanda yer alan bilgiler genel içeriklidir ve herhangi bir gerçek veya tüzel kişinin özel durumuna hitap etmemektedir. Sürekli güncel ve doğru bilgi sunumuna özen gösterilmesine karşın bu bilgiler her zaman her durumda doğru olmayabilir. Hiç kimse özel durumuna uygun bir uzman görüşü almaksızın , bu dokümanda yer alan bilgilere dayanarak hareket etmemelidir. Nexia Türkiye ve AS Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.’ye, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

İletişim

© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.