7555 Sayılı Kanun’un Vergi Kanunlarına İlişkin Düzenlemeleri.
Sirküler
07/05
24.07.2025
Konu:
7555 Sayılı Kanun’un Vergi Kanunlarına İlişkin Düzenlemeleri.
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 635 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair 7555 Sayılı Kanun 24.07.2025 tarih ve 32965 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
İş bu sirkülerimizde söz konusu Kanunla Vergi Kanunlarında Yapılan değişikliklerin özetine yer verilecektir.
1.Kurumlar Vergisi Kanununda Yapılan Düzenlemeler:
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/A maddesine göre yatırım teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar, diğer faaliyetlerden elde edilen kazançların varlığı halinde yatırım döneminden, yoksa yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi olmaktadır. Bu uygulamada yatırım katkı tutarının kullanılmasında herhangi bir süre sınırlaması olmayıp yatırım bölgelerine göre farklı yatırım katkı oranları ve farklı vergi indirim oranları söz konusu olabilmekteydi.
Değişiklik kanunu ile yapılan düzenleme ile;
- İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren yatırım katkı tutarına ulaşıncaya kadar en fazla 10 hesap dönemi boyunca indirim hakkının kullanılabileceği hükme bağlanmıştır. Buna göre yatırım katkı tutarına ulaşıncaya kadar süresiz olarak uygulanmakta olan indirimli kurumlar vergisi düzenlemesine süre sınırlaması getirilmiştir.
- Yatırım bölgelerine/cinslerine göre farklı oranda uygulanmakta olan kurumlar vergisi indirim oranı %60 olarak belirlenmiştir. (Söz konusu oran 29.05.2025 tarih ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında belirlenmiştir.)
- Mevcut uygulamada yatırım döneminde diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara uygulanacak indirimli kurumlar vergisinde, teşvik belgesine kayıtlı yatırım tutarının %80 i ile gerçekleştirilen harcama tutarı karşılaştırılmakta ve küçük olan tutar esas alınarak diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara indirimli kurumlar vergisi uygulanmaktaydı.
Değişiklik Kanunu ile yatırım teşvik belgesi kapsamında hesaplanacak yatırım katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50'sini (Söz konusu oran 29.05.2025 tarih ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında belirlenmiştir) ve hakedilen yatırıma katkı tutarını geçmemek üzere; indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil 4 üncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi uygulanacaktır.
Bunu sonucunda diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara en fazla 4 yıl indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanacaktır. Madde gerekçesinde diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara en fazla 4 yıl indirimli kurumlar vergisi oranının uygulatılmasının, 10 yıllık toplam sürenin aşılacağı anlamına gelmediği belirtilmiştir.
Ayrıca diğer kazançlara indirimli oran uygulamasında, yatırım döneminde veya işletme döneminde olunmasının bir önemi bulunmamaktadır.
Diğer faaliyetlerden elde edilen kazanç hesaplamasında hakedilen yatırım katkı tutarı esas alınacağından mükellefler diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançları dolayısıyla daha düşük tutarda yatırıma katkı tutarı kullanacaklardır.
- Kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarlarının izleyen dönemlerde dikkate alınamayacaktır.
- 6745 sayılı Kanun kapsamındaki proje bazlı yatırımlar için KVK 32/A maddesindeki indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanabilecek 10 hesap dönemlik süre ile diğer faaliyetlerden elde edilecek kazançlara indirimli oran uygulanabilecek 4 hesap dönemlik süre sınırını 1 katına kadar (yani sırasıyla 20 ve 8 hesap dönemi) ve diğer faaliyetlerden elde edilecek kazançlar dolayısıyla kullanılabilecek %50 yatırıma katkı oranı sınırını %100’e kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetki verilmiştir.
(Yürürlük Tarihi: Söz konusu düzenleme, 16.06.2025 tarihinden önce başvurusu yapılmış ve reddedilmemiş olanlar hariç, yayımı tarihinden itibaren alınan yatırım teşvik belgelerine uygulanmak üzere 24.07.2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.)
(Değişiklik Kanunu’nun 18 inci maddesi)
2. Ar-GE’de ve Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde Çalışanlara İlişkin Vergi Düzenlemeleri:
Mevcut düzenlemede 4691 sayılı Kanun kapsamında Teknoloji geliştirme bölgelerinde çalışan Ar-Ge, tasarım ve belirli oranda destek personeline ödenen ücretlere sağlanan teşvik kapsamında gelir vergisi stopajı işveren lehine terkin edilmekte, bu ücretlere ilişkin düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası uygulanmaktadır.
Değişiklik Kanunu ile hali hazırda çalışan bazında sınırsız olarak uygulanabilmekte olan bu teşvik, aylık olarak asgari ücretin brüt tutarının 40 katıyla sınırlandırılmaktadır. Ayrıca bu teşviğin, aylık ücretin asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutan muhtasar beyannamede tahakkuk eden vergiden terkin edilmek suretiyle uygulanması ve bu ücretlerin, asgari ücretin 40 katını aşan kısmı ise söz konusu teşvike ve damga vergisi istisnasına konu edilememesi sağlanmaktadır.
Aynı şekilde 5746 sayılı Kanun uyarınca, Ar-Ge, tasarım ve belirli oranda destek personeline ödenen ücretlere sağlanan teşvik kapsamında gelir vergisi stopajı işveren lehine terkin edilmektedir.
Yapılan düzenlemeyle, hali hazırda çalışan bazında sınırsız olarak uygulanabilmekte olan bu teşvik ve damga vergisi istisnası, aylık olarak asgari ücretin brüt tutarının 40 katıyla sınırlandırılmıştır. Bu teşvik, aylık ücretin asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı, teşvik oranları dikkate alınarak, muhtasar beyannamede tahakkuk eden vergiden terkin edilmek suretiyle uygulanması ve bu ücretlerin, asgari ücretin 40 katını aşan kısmı ise söz konusu teşvike ve damga vergisi istisnasına konu edilememesi sağlanmaktadır.
Ayrıca 6550 sayılı kanun kapsamında, kamu personeli hariç olmak üzere, araştırma altyapılarında çalışan Ar-Ge ve destek personelinin bu görevleriyle ilgili ücretleri herhangi bir sınıra tabi olmaksızın gelir vergisinden, bu kapsamda düzenlenen kağıtlar damga vergisinden istisna edilmiştir.
Yapılan düzenlemeyle, araştırma altyapılarında çalışan Ar-Ge ve destek personeline yönelik istisnaya konu edilebilecek ücret tutan, sınırsız kullanımın önüne geçmek için aylık olarak asgari ücretin brüt tutarının 40 katıyla sınırlandırılmıştır.
(Yürürlük Tarihleri:01.08.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 11,19 ve 20 inci maddeleri)
3. KDV Kanununda Yapılan Vergi Düzenlemeleri:
-Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 13 üncü maddesine yeni bir istisna hükmü ihdas edilmiştir. Yapılan düzenlemeye göre özet olarak Özel Tüketim Kanununa ekli (II) sayılı listenin; 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan ve belli şartları sağlayan yük taşımada kullanılan araçların, 87.04 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların (Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar) ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların (Motosikletler (mopedler dahil) ve bir yardımcı motoru bulunan tekerlekli taşıtlar (sepetli olsun olmasın) numaralarında yer alan taşıtların münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi KDV istisna edilmiştir.
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 6 ıncı maddesi)
- Vakıflar Genel Müdürlüğü bünyesindeki vakıflar ve bu kurum tarafından yönetilen mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler KDV'den istisna edilmiştir.
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 7 inci maddesi)
- ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde hesaplanıp teminata bağlanan
ÖTV'nin, KDV matrahına dahil edilmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır.
(Yürürlük Tarihi:01.08.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 8 inci maddesi)
4. ÖTV Kanununda Yapılan Vergi Düzenlemeleri:
ÖTV Kanuna ekli (II) sayılı listede yer alan ve yerli katkı oranı en az %40 olan malların Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı ÖTV’den istisna edilmiştir.
Ayrıca Özel Tüketim Kanununa ekli (II) sayılı listenin; 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan ve belli şartları sağlayan yük taşımada kullanılan araçların, 87.04 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların (Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar) ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların (Motosikletler (mopedler dahil) ve bir yardımcı motoru bulunan tekerlekli taşıtlar (sepetli olsun olmasın) numaralarında yer alan taşıtların münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi ÖTV den istisna edilmiştir.
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 13 üncü maddesi)
- ÖTV Kanuna ekli (II) sayılı listenin;
a) 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri” satırı altındaki bazı malların özel tüketim vergisi oranları ile özel tüketim vergisi oranlarına esas özel tüketim vergisi matrahları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
- Diğerleri |
|
-- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçmeyenler |
|
--- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
--- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 700.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
--- Özel tüketim vergisi matrahı 700.000 TL’yi aşıp, 800.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
--- Özel tüketim vergisi matrahı 800.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
--- Diğerleri |
80 |
-- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçen fakat 2000 cm³’ü geçmeyenler |
|
--- Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 kW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm³’ü geçmeyenler |
|
---- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
---- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar |
80 |
---- Diğerleri |
80 |
--- Diğerleri |
|
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar |
150 |
---- Diğerleri |
150 |
-- Motor silindir hacmi 2000 cm³’ü geçenler |
|
--- Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 100 kW’ı geçip motor silindir hacmi 2500 cm³’ü geçmeyenler |
|
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar ---- Diğerleri |
150 150 |
--- Diğerleri
|
220 |
”
b) 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri” satırından sonra gelmek üzere karşısında gösterilen oranıyla birlikte aşağıdaki satır eklenmiştir.
-- Azami yüklü kütlesi 3500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları |
50 |
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 15 inci maddesi)
5. Diğer Vergi Düzenlemeleri:
- Elektronik ortamda düzenlenen yoklama fişinin, koordinat bazlı konum bilgisini ve yoklama yapılan yere ilişkin fotoğrafları içerecek şekilde elektronik ortamda tanzim edildiği durumlarda -yoklama yapılan bulunmaz ya da imzadan imtina etse bile- polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzası aranmayacağı Vergi Usul Kanunu’nda hükme bağlanmıştır.
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 4 üncü maddesi)
- Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu’nun 21. Maddesinde, OSB tüzel kişiliğinin, Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu uygulanması ile ilgili işlemlerde her türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu hükmü yer almaktadır.
İlgili Kanunda yapılan düzenleme ile OSB tüzel kişiliği muafiyetinin, Gider Vergileri Kanunu uyarınca ödenecek olan banka ve sigorta muameleleri vergisini kapsamadığı hükme bağlanmıştır.
(Yürürlük Tarihi:24.07.2025)
(Değişiklik Kanunu’nun 9 uncu maddesi)
Söz Konusu Kanun’un tam metni sirkülerimiz ekinde yer almaktadır.
Saygılarımızla.
© Copyright 2019 As Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. Tüm Hakları Saklıdır.